<زندگی‌نامه رایزن فرهنگی ایران در بیروت+عکس
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1211
نویسنده : کامران وزیری

در پی وقوع ۲ انفجار در نزدیکی سفارت ایران در بیروت، «حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی ایران در لبنان به شهادت رسید.

 به گزارش خبرگزاری فارس، «حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی ایران در بیروت بود که طی بمب‌گذاری امروز در سن 54 سالگی به خیل عظیم شهدا پیوست.

وی در سال 1338 در شهرستان لامِرد از توابع استان فارس به دنیا آمد.

تحصیلات حوزوی را تا اتمام سطح پیش برد و در دانشگاه نیز موفق به کسب مدرک فوق‌لیسانس مدیریت شد.

حجت‌الاسلام انصاری از 1371 تا 1373 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان هرمزگان بود.

وی سپس تا سال 83 و به مدت 10 سال، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان شد.

پس از آن، حجت‌الاسلام انصاری پنج سال و نیم در سودان به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد.

سپس از سال 89 تا 92 مدیرکل بخش آفریقا-عربی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود.

 

حجت‌‌الاسلام انصاری در مهرماه امسال رایزنی فرهنگی ایران در لبنان را بر عهده گرفت.

آخرین دیدار رسمی وی در لبنان با حجت‌الاسلام سید علی فضل‌الله فرزند مرحوم سید محمد حسین فضل‌الله بود که هجدهم آبان انجام شد. در این دیدار، طرفین بر اهمیت بهره‌وری از مفاهیم عاشورای امام حسین(ع) تأکید کردند و آن را در راستای معرفی چهره واقعی اسلام ناب‌محمدی(ص) دانستند.


:: موضوعات مرتبط: حوادث , امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: ایثار،شهادت،افتخار،حجه الاسلام انصاری ,



بازدید : 1160
نویسنده : کامران وزیری

گروهک تروریستی «عبدالله عزام» مسئولیت انفجارهای امروز نزدیک سفارت ایران در لبنان را برعهده گرفته است. این اما اولین تهدید این گروهک تروریستی علیه ایران نیست.

 

مجله مهر:  دو انفجار پیاپی امروز در حالی بیروت و نزدیک ساختمان سفارت ایران در لبنان را لرزاند که ساعتی بعد، گردانهاي «عبدالله عزام» وابسته به گروه تروريستي القاعده مسئوليت این انفجارها را برعهده گرفت. حادثه ای که ناشي از انفجار خودرويي بمب‌گذاري شده و با فاصله چند دقیقه از یکدیگر بوده و به کشته شدن 23 نفر و زخمی شدن بیش از 150 نفر انجامید.  

اما گردان های عبدالله عزام چگونه شکل گرفته اند و با چه هدفی این انفجار را برنامه ریزی کرده اند؟

 اين گروه شبه نظامي که در سال 2009 تشكيل شد و در لبنان و شبه جزيره عرب فعاليت داشته و حالا به عنوان یکی از گروه های تروریستی فعال در سوریه، با تروریست ها و معارضان سوری همکاری می کند. این گروهک حدود سه سال پیش به تانكر حامل نفت ژاپن در تنگه هرمز حمله كرد.  آنهاعلاوه بر انفجار سه سال پیش در نفتکش ژاپنی در تنگه هرمز، طی 9 سال اخیر مسئولیت چند حمله مرگبار دیگر را پذیرفته اند. این گروه به عنوان شاخه ای از گروهک تروریستی القاعده شناخته می شود،عبدالله عزام  اهل فلسطین و یکی از مبارزان خارجی بود که در افغانستان با ارتش شوروی می جنگیدند و حدود چهارده سال پیش  بر اثر انفجار بمب  در پاکستان کشته شد. گردان های عبدالله عزام در یکی از اطلاعیه های خود، موجودیت لبنان به عنوان کشوری مستقل را به رسمیت نشناخته و از آن به عنوان بخشی از «بلاد شام» نام برده که نام لبنان برخود نهاده است. این  گروهک ، سه سال پیش و در آستانه سفر «محمود احمدی نژاد» به لبنان هم با صدور اطلاعیه ای تهدید کرده بود که اگر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران پا به خاک لبنان بگذارد، این کشور را به لرزه درخواهد آورد و دست به اقداماتی «خارج از حد تصور» خواهد زد.

این اطلاعیه حزب الله لبنان را  هم جماعتی معرفی کرده بود که طرح ایران را برای تبدیل بلاد شام به کشوری شیعه اجرا می کند و حزب الله را تهدید کرده که در بیروت و بنت جبیل و قانا، سه شهر لبنانی که قرار است آقای احمدی نژاد از آنها دیدن کند، هدف حمله قرار خواهد گرفت. تهدیدی که البته هیچ وقت عملی نشد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم سال گذشته در مقاله ای،  با اشاره به این موضوع که گروه تروریستی عبدالله عزام، حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت را تهدید کرده «در صورتی که همچنان به حمایت خود از نظام سوریه ادامه دهند، آنها را مورد حمله قرار خواهد داد» از این اتفاق ابراز خوشنودی کرد تا به نوعی این گروهک را هم پیمان خود معرفی کند.

 

:: موضوعات مرتبط: امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: ایران،لبنان،قربانی تروریسم ,



بازدید : 1232
نویسنده : کامران وزیری
 
 دو مقام بلندپایه آمریکایی به خبرنگاران گفته‌اند واشنگتن و تهران به توافق گام اول در پرونده هسته‌ای ایران نزدیک شده‌اند.
خبرگزاری فارس: مقامات بلندپایه آمریکا: واشنگتن و تهران به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند
 

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که آمریکا و متحدانش برای دور بعدی مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران آماده می‌شوند مقامات بلندپایه آمریکایی گفته‌اند آنها در حال نزدیک شدن به توافق با ایران در مرحله اول مذاکرات که بخشی از توافق بزرگتر با این کشور در مسائل هسته‌ای است هستند.

گفته می‌شود که این توافق کاهش تحریم‌ها برای تهران را به همراه خواهد داشت، گرچه مقامات آمریکایی گفته‌اند رقم این تخفیف تحریم‌ها به اندازه‌ای که قبلاً گزارش شده بود، نیست.

طبق گزارش ان‌بی‌سی نیوز یک مقام بلندپایه آمریکایی آمریکا گفته است: «برای اولین بار در طول تقریباً یک دهه ما در حال نزدیک شدن به گام اول یک توافق جامع هستیم که جلوی پیشروی برنامه هسته‌ای ایران را می‌گیرد و این برنامه را در برخی مناطق کلیدی به عقب برمی‌گرداند.»

این مقام آمریکایی گفته است در چارچوب توافق مذکور «راستی‌آزمایی‌ها و نظارتهای  بی‌سابقه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران به عمل می‌آید  و بنابراین احتمال مخفی‌کاری برای ایران دشوارتر می‌شود.»

آمریکا و کشورهای 1+5 روز پنجشنبه 20 نوامبر بار دیگر در ژنو برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران که گفته می‌شود دو روز به طول خواهد انجامید تشکیل جلسه خواهند داد.

در دور قبلی این مذاکرات که هفته گذشته انجام شد طرفین در آستانه توافق بودند که   فرانسه با طرح این ادعا که برخی از دغدغه‌های پاریس در مفاد قطعنامه پیشنهادی گنجانده نشده راه توافق را سد کرد.

یکی از دو مقام بلندپایه آمریکایی که روز جمعه خبرنگاران را در جریان پیشرفت مذاکرات قرار دادند، گفت: «راه حل‌های جایگزین برای حل و فصل دیپلماتیک این مسئله وجود دارند و برخی آنها را مطرح می‌کنند. به نظر ما، درگیری نظامی یا اجازه دادن به پیشروی برنامه هسته‌ای ایران بدون نظارت، هر دو کم‌اثرتر و پرهزینه‌تر هستند. بنابراین، کاری که ما تلاش می‌کنیم انجام دهیم دقیقا اجتناب از هر دوی این رخدادهاست.»

این مقام آمریکایی که ظاهراً درباره گفت‌وگوهای آتی خوش‌بین بوده افزوده که ممکن است برای رسیدن به توافق برگزاری دور بیشتری از گفت‌وگوها ضروری باشد. چیزی که مهم است این است که ما وارد اتاق شویم و بار دیگر برای توافق تلاش کنیم.»

وی با اشاره به ارقامی که ظاهراً واکنشی به اطلاعات مطرح شده از سوی مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر درباره رقم کاهش تحریم‌های ضد ایرانی بود گفت: «ارقام بسیار مبالغه‌آمیزی درباره رقم کاهش تحریم‌ها وجود داشته است. چیزی که ما در نظر داریم، بخش کوچکی است. این رقم برابر با 15، 20 یا 30 یا 40 یا 50 میلیارد دلار نیست.»

یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل پیشتر گفته بود کاهش تحریم‌های ایران ارزشی معادل 40 میلیارد دلار دارد.

 


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: ابران , مذاکرات هسته ای , توافق با آمریکا ,



بازدید : 1174
نویسنده : کامران وزیری

 

سید حسن نصر‌الله با بیان اینکه ایران و سوریه دو هم‌پیمان اصلی حزب‌الله لبنان هستند، خاطر نشان کرد که هم‌پیمانان حزب‌الله هیچ‌گاه این حزب را تنها نمی‌گذارند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المنار لبنان، سید حسن نصر‌الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه در سخنرانی خود به مناسبت عاشورای حسینی در ضاحیه جنوبی بیروت خاطرنشان کرد: اسرائیل از تمام نفوذ خود برای حمله نظامی به سوریه استفاده کرد، اما تمام تلاش‌هایشان با شکست مواجه شد و اسرائیل با تلاش‌هایش برای برپا کردن جنگ در صدد آن است که خود قوی و قدرتمند بماند.

 

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: کسانی که منطقه را به سمت جنگ سوق می‌دهند، باید بدانند که همانطور که از سال 1982 شکست خورده‌اند، باز هم شکست خواهند خورد.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: لبنان،عاشورا،حزب ا , , , ،سید حسن نصرا , , , , ,



بازدید : 1198
نویسنده : کامران وزیری
 
وزیر امور خارجه انگلیس امروز یکشنبه اعلام کرد که مذاکره با ایران درباره موضوع هسته ای ظرف هفته های آتی به نتیجه رسیده و توافقی در این زمینه میان تهران و 1+5 به دست می آید.
 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "ویلیام هیگ" امروز در لندن گفت : با وجود نرسیدن به توافق در مذاکرات ژنو، می توان ظرف چند هفته آینده در مورد برنامه هسته ای ایران به توافق رسید.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه افزود : مذاکرات انجام شده در ژنو پیشرفت های زیادی داشت و همه طرف ها را به هم نزدیک کرد و موجب شد تا در آستانه رسیدن به یک توافق باشیم.

هیگ گفت : در پاسخ به این پرسش که این توافق در چه زمانی در هفته های آتی انجام می شود باید گفت که شانس (موقعیت) خوبی برای رسیدن به این توافق وجود دارد. 

هیگ که با بی بی سی مصاحبه می کرد، افزود : ما وقت خود را در ژنو تلف نکردیم، اما اساسا با مذاکرات سختی روبرو بودیم. این نکته مهم است که به حرکت ادامه بدهیم. قرارداد روی میز است و می تواند به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه انگلیس در مورد اراده ایران برای حل موضوع هسته ای نیز گفت : احساس می کنم که "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، قصد حل کردن موضوع را داشته باشد. معتقدم که او می خواهد مشکل را حل کند و به همین خاطر وی به ژنو آمده بود تا به توافق برسد.

به اعتقاد هیگ مسلم است که هرگونه مصالحه ای در این رابطه مورد رضایت همه کشورها نخواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق احتمالی با ایران نگرانی های رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را پرطرف می کند یا خیر؟ گفت : آیا این توافقی خواهد بود که همه از آن ابراز رضایت کنند؟ مسلم است که نه زیرا مصالحه باید انجام شود و این امر نمی تواند همه را راضی کند.

پیش از هیگ، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا نیز اطمینان داده بود که ظرف چند هفته آتی کشورهای 1+5 با ایران به توافق خواهند رسید.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: ابران , مذاکرات هسته ای ژنو , پیشنهادات جدید , ظریف , هیگ , انگلستان ,



بازدید : 1418
نویسنده : کامران وزیری

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از نجات چند فروند کشتی تجاری ایرانی از حمله دزدان دریایی در آبهای آزاد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دریادار دوم سیاوش جره با اعلام این خبر گفت: ظرف سه روز گذشته دزدان دریایی طی دو مرحله به کشتی‌های تجاری ایرانی در محدوده آبهای خلیج عدن حمله کردند.

 

وی افزود: در اولین مرحله 12 فروند قایق تندرو متعلق به دزدان دریایی، کشتی نفتکش تور 2 را در نزدیکی تنگه باب المندب در دریای سرخ مورد حمله قرار دادند که با مقابله به موقع تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش و تیم اسکورت این نیرو، دزدان دریایی متواری شدند.

معاون عملیات نداجا اضافه کرد: ساعت 12 ظهر روز گذشته دزدان دریایی تا فاصله یک و نیم مایلی به کشتی نفتکش نزدیک شدند و قصد تعرض به شناور را داشتند که با هوشیاری تیم عملیات ویژه و تیم اسکورت، منجر به درگیری و تیراندازی می‌شود که بعد از یک ساعت درگیری، دزدان دریایی پا به فرار می‌گذارند.

دریادار دوم جره همچنین از نجات یک فروند کشتی فله‌بر ایرانی صبح امروز توسط این نیرو خبر داد و در تشریح این خبر گفت: سه فروند قایق تندرو دزدان دریایی فله‌بر ایرانی را در ورودی دریای سرخ مورد حمله قرار دادند که با مقابله تیم عملیات ویژه و حضور به موقع ناوگروه نیروی دریایی ارتش، دزدان دریایی متواری شدند.

در هفته گذشته نیز در جنوب رأس‌الحد، پنج فروند قایق تندرو دزدان دریایی با اقدام به موقع نیروی دریایی ارتش در ربایش یک کشتی فله‌بر ایرانی ناکام مانده بودند.


:: موضوعات مرتبط: نظامی , امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: ارتش , نیروی دریایی , آبهای آزاد , مقابله بادزدان دریایی ,



بازدید : 1191
نویسنده : کامران وزیری
 
وزیر امور خارجه در واکنش به اقدامات فرانسه نسبت به مذاکرات با ایران گفت: کشورهای 1+5 بدانند این یک روند است که باید بر اساس یک احترام متقابل، موضع برابر و توجه به حقوق مردم ایران به نتیجه برسد وگرنه پایداری نخواهد داشت.
 

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به ژنو، محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در حالی که محل اقامت خود را برای انجام مذاکرات سه جانبه با روسیه و کاترین اشتون ترک می کرد در جمع خبرنگاران گفت:  مذاکرات سه روز است که وارد مرحله بسیار حساسی شده که این مرحله در واقع رسیدن به یک متن است که هر 7 کشور یعنی 1+5 و ایران بتوانند با این متن توافق کنند.

وی افزود: این مرحله دشواری است هم نگرانی های ایران باید مورد توجه قرار بگیرد و هم بعضی دیدگاههای متفاوتی که داخل 3+3 وجود دارد و لذا کار قدری دشوار است و این که می بینید ، مقدار زیادی از وقت در مذاکرات داخل 1+5 گرفته می شود.

ظریف گفت: این طبیعی است بالاخره شش کشور هستند دیدگاههای مختلفی دارند و احتمالا منافع متفاوتی نیز دارند و نیاز دارند که به نتیجه برسند و ما هم آمادگی داریم که اگر طرف مقابلمان برای رسیدن به راه حل آمادگی داشته باشد به راه حل برسیم و در این مسیر نیز تاحد خوبی پیشرفت داشته ایم.

وی درباره مذاکرات خود با آمریکایی ها گفت: بالاخره یک تاریخ طولانی بی اعتمادی بین دو کشور وجود دارد و از دیروز تا به حال حدود 7 ساعت مذاکره در سطح وزیر با آمریکایی ها داشته ایم. مذاکرات جدی با فرانسوی ها و انگلیس و آلمان داشته ایم و اکنون می روم تا با آقای لاوروف مذاکره ای داشته باشیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در این باره که گفته می شود فرانسوی ها بدنبال کار شکنی هستند اظهار داشت: من قبلا هم گفته ام که راجع به جزئیات مذاکره معمولا در اخبار و  نیز علنی صحبت نمی کنم همانطور که گفتم دیدگاهها متفاوت است کشورهای مختلفی دیدگاههای متفاوتی دارند و فرانسه نیز دیدگاههایی دارد.

ظریف تاکید کرد: آنچه ما لازم می دانیم این است که کشورهای 1+5 بدانند این یک روند است که باید بر اساس یک احترام متقابل، موضع برابر و توجه به حقوق مردم ایران به نتیجه برسد وگرنه پایداری نخواهد داشت. به همین دلیل ما این آمادگی را به عنوان نماینده مردمی که صلح طلب هستند و به دنبال داشتن حقوقشان هستند و مردمی که سلاح هسته ای را نه تنها مخالف اصول و عقاید خود می دانند بلکه مخل امنیتشان می دانند آماده ایم که اگر طرح و دیدگاه مناسبی که حقوق مردم ما را حفظ کند با هم بتوانیم تدوین کنیم را قبول کنیم. ما از ابتدا هم گفته ایم که نمی پذیریم کسی برای ما طرح تدوین کند.

وزیرامورخارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات ادامه دارد بیان کرد: مذاکرات ادامه دارد ما به مذاکرات خود به طرف آمریکایی یک استراحت داده ایم ناهار بخوریم و طرف مقابل نیز با همکاران خود مشورت بکنند به دلیل اینکه بیشتر مذاکره را طرف آمریکایی و خانم اشتون انجام می دهند با توجه به دیدگاههای متفاوتی که در داخل گروه 1+5 وجود دارد ما مذاکرات را ادامه می دهیم کار دشواری است، ما از روز اول هم گفته ایم که این کار دشوار و زمانبر است.

وی تاکید کرد: امکان این بود و شاید هنوز هم باشد که در صورتی که حسن نیت وجود داشته باشد بتوانیم به یک متن مورد توافق برسیم اما همانطور که قبلا هم عرض کردم یک مسیر وجود دارد اگر در پایان امروز به نتیجه برسیم ، رسیده ایم اگر نه این روند یک هفته یا 10 روز دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.

 


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: ابران،مذاکرات هسته ای ژنو،پیشنهادات جدید ,



بازدید : 1163
نویسنده : کامران وزیری

وزیر خارجه فرانسه برای گفت‌وگو درباره تفاهم‌نامه ایران و 1+5 وارد ژنو شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به ژنو، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه با استقبال کاترین اشتون، رییس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا وارد هتل محل ملاقات‌ها شد.

پیش از این یک منبع دیپلماتیک گفته بود: اکنون توافق اولیه و موقت میان اعضای 1+5 و ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. وزیر امور خارجه فرانسه بر این باور است که این گام بسیار مهمی است و می‌خواهد در این مذاکرات حضور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، لوران فابیوس در بدو ورود به هتل اینترکنتیننتال گفت: من شخصا نظرم این است که مذاکرات ژنو سخت و بسیار مهم است و اهمیت ویژه‌ای برای امنیت منطقه‌یی و جهانی دارد.

 

او با اشاره به حضورش در ژنو و مذاکرات هسته‌یی گفت: این اولین گام مهم برای به سر انجام رساندن بحث هسته‌یی ایران است.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: ایران، انرژی صلح آمیز هسته ای،مذاکرات ژنو5 ,



بازدید : 1293
نویسنده : کامران وزیری
مسئول رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو ضمن تائید بسته شدن مرزهای جلفا و بیله سوار توسط مرزبانی ایران گفت در پاسخ به اقدام غیرمتعارف مرزبانی جمهوری آذربایجان در بستن مرز پلدشت – شاه تختی و بی نتیجه بودن دو روز پیگیری برای بازکردن این مرز، از دیروز عصر مرز های بیله سوار و جلفا بسته شدند.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد آیت اللهی گفت: جمهوری آذربایجان به بهانه تیراندازی یک فرد ناشناس به یک تراکتور در منطقه مرزی پلدشت که خوشبختانه تلفات جانی نداشته در اقدامی غیرمتعارف مرز پلدشت - شاه تختی را روز چهارشنبه مسدود نمود که این امر موجب بروز مشکلات جدی برای رانندگان و مسافران ایرانی گردید.

وی افزود: بر اساس قوانین و عرف بین المللی معمولا در بروز این گونه حوادث در مناطق مرزی، مرزبانان دو کشور دیدار و موضوع را مدیریت می کنند و در این مواقع هیچ گاه مرزها بسته نمی شوند، اما برغم درخواست مرزبانان ایرانی، طرف آذری از مذاکره خودداری و اقدام به بستن مرز پلدشت نموده است.

مسئول رسانه ای سفارت ایران گفت: پس از دو روز خویشتنداری ایران در قبال اقدام غیرمتعارف مرزبانی جمهوری آذربایجان و پس از اطلاع قبلی به طرف آذری مبنی بر اقدام بازدارنده، مرزهای بیله سوار و جلفا را مسدود کرد.

وی با تاکید بر این که دو سال پیش یک مرزبان ایرانی غیر مسلح کشورمان در بیله سوار توسط مرزبانان آذری به شهادت رسید، اما ایران مرز را نبست و موضوع را از مراجع ذیربط پیگیری کرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است مرزهای مشترک نماد دوستی دو ملت است و ایران همواره تسهیلات لازم برای ترددهای مرزی را ایجاد کرده و مسئولین سفارت رایزنی های خود برای حل این مشکل را نیز ادامه می دهند.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: ایران،آذربایجان،تنش درروابط دوجانبه ,



بازدید : 577
نویسنده : کامران وزیری

 

جدی بودن یا نبودن 1+5 به ویژه آمریکا در برخورد با طرح پیشنهادی ایران، مهم‌ترین رخداد مذاکرات هسته‌یی "ژنو 2" خواهد بود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مذاکرات ایران و 1+5 پنج‌شنبه و جمعه این هفته در ژنو در ادامه مذاکرات نیویورک و "ژنو 1" و نشست کارشناسی در وین برگزار می‌شود و به نظر می‌آید این دور از مذاکرات آزمونی برای محک "جدیت" 1+5 است.

رهبر معظم انقلاب یک‌شنبه 12 آبان در سخنانی اظهار کردند که "سوابق عملکرد آمریکا نشان می‌دهد موضوع هسته‌یی تنها بهانه‌ای برای ادامه دشمنی با ایران است" و "آمریکایی‌ها از آن طرف لبخند می‌زنند و اظهار میل به مذاکره می‌کنند و از این طرف بلافاصله می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است!"

بی‌اعتمادی عمیق و تاریخی 33 سال گذشته میان ایران و آمریکا که امروز نیز به عنوان کشور محور در گروه 1+5 شناخته می‌شود و رهبری تحریم‌های یک‌جانبه، قطعنامه‌های شورای امنیت و تهدیدها علیه ایران را در سال‌های اخیر بر عهده داشته است، باعث شده تا مذاکرات هسته‌یی در 10 سال گذشته به نتیجه نرسد. آمریکا هم‌زمان مسیر "دیپلماسی" را در کنار "تحریم و تهدید" پیش برده است و به اصطلاح سیاست "چماق و هویچ" را در پیش گرفته اما باید دید تا چه اندازه این سیاست موفق بوده است.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: ایران،جهان،مذاکرات 1+5،نرمش قهرمانانه ,