<سامرا از غربت درآمد/ دیوارهای شهر بوی جهاد می‌دهد.
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 967
نویسنده : کامران وزیری
 

 

سامرا - حرمین عسکریین در سامرا در آستانه اربعین حسینی(ع) شاهد حضور باورنکردنی تعداد بسیاری از زائران ایرانی است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: برای رفتن به سامرا فقط یک راننده مطمئن و خوش اخلاق کم داشتیم که آن هم نصیب ما شد. «علی» و «حسین» دو برادری که کارشان جابجایی زائران در مسیر کاظمین - سامرا است، چنان به این کار علاقه دارند که برخلاف دیگر راننده‌ها، صحبت از کرایه برای آنها مهم نیست.

می‌شد عشق به ایرانی‌ها را در چشمان این دو برادر دید. ۹ نفر سوار دو ماشین شدیم و به سمت سامرا حرکت کردیم.

هنوز ۱۰ کیلومتر از کاظمین دور نشده بودیم که در اولین ایستگاه بازرسی، سرباز ارتش عراق با چهره‌ای درهم، جلوی ماشین را گرفت. کمی دلهره داشتیم، ولی در مسیر مرز مهران تا کاظمین دیده بودیم و پیش از آن هم شنیده بودیم که نظامی‌های عراقی احترام خاصی برای زائران ایرانی قائل هستند و ماشین‌هایی که زائران ایرانی در آن‌ها باشند بدون کمترین وقفه و بازرسی از ایستگاه‌ها عبور می‌کنند.

خودمان را آماده کرده بودیم برای پیاده‌شدن و بازرسی. به محض اینکه علی ترمز کرد، سرباز عراقی سرش را نزدیک راننده آورد و با صدای بلند گفت: «الله، محمد، علی، حسین صلوات»...

کمی که جلوتر رفتیم، علی، دیواره بتنی بلندی که حدود ۵۰۰ متر در حاشیه اتوبان ایجاد شده بود را به ما نشان داد که بیش از ۳۰۰ داعشی در آن زندانی هستند. برادر علی در این زندان کار می‌کرد و اطلاعات زیادی از نحوه دستگیری و زندانی‌شدن تروریست‌ها داشت.

هر چه جاده زیر چرخ‌های ماشین رد می‌شد، تعداد ایستگاه‌ها و نیروهای مردمی و ارتش عراق پررنگ‌تر می‌شدند. از خانه‌ها و مغازه‌های فروریخته کنار اتوبان می‌شد عمق فاجعه تسلط داعشی‌ها بر اتوبان را فهمید. داعشی‌ها روی پشت بام بعضی از این خانه‌ها سنگرهایی درست کرده بودند که به اندازه دید یک نفر سوراخ داشت.

چاله‌هایی که وسط اتوبان قرار داشت و راننده‌ها مجبور بودند سرعتشان را کم کنند، برای ما جای سئوال بود. علی گفت: داعشی‌ها بخش‌های مختلف این جاده را منفجر کردند تا ماشین‌هایی که از این محور عبور می‌کنند، سرعتشان را کم کنند و آن‌ها بتوانند از طریق تفنگ‌های دوربین‌دار، راننده و سرنشین‌های خودروها را شکار کنند.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: عراق،سامرا،بارگاه حرمین العسگرین،شکست حصر امنیتی ,



بازدید : 928
نویسنده : کامران وزیری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است و حرکت عاشقانه و مؤمنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در این پدیده بی‌سابقه، بدون تردید از جمله شعائر الهی است.

خبرگزاری فارس: راهپیمایی عظیم اربعین ترکیب «ایمان و عشق» و از شعائر الهی است/ ای کاش همراه زائران اربعین بودیم/ توصیه به رعایت ضوابط و مقررات توسط زائران

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در جلسه درس خارج فقه، پدیده بی‌نظیر و حرکت عظیم و پر معنای راهپیمایی اربعین حسینی علیه‌السلام را حسنه‌ای ماندگار خواندند و گفتند: ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگی‌های منحصر به‌فرد مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است و حرکت عاشقانه و مؤمنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در این پدیده بی‌سابقه، بدون تردید از جمله شعائر الهی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به بزرگواری و محبت مردم عراق در پذیرایی از زائران اربعین، به کسانی که توفیق حضور در این حرکت پر معنا و پر مغز را پیدا کرده‌اند توصیه کردند این فرصت را مغتنم بشمارند و افزودند: ما نیز از دور به حال زائران اربعین غبطه می‌خوریم و آرزو می‌کنیم ای کاش همراه شما بودیم.

رهبر انقلاب، فرصت ارتباط معنوی و عاشقانه با خاندان پیامبر اکرم(ص) و زیارت این عناصر ممتاز، برجسته، نورانی و ملکوتی را از امتیازات تفکر شیعی در میان فرق اسلامی دانستند و گفتند: حرکت عظیم مردم از ایران و سایر کشورهای جهان برای حضور در راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از ویژگیهای برجسته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است که در آن، هم «ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین» موج می‌زند هم «عشق و محبت».

ایشان همچنین زائران اربعین را به رعایت ضوابط و مقررات توصیه و تأکید کردند: دولت در خصوص خروج از کشور مقرراتی معین کرده که حتماً باید مراعات شود و حرکت خارج از این ضوابط مطلوب نیست.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , بیانات مقام معظم رهبری , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: مراسم اربعین حسینی،بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ,



بازدید : 1012
نویسنده : کامران وزیری

اخبار موثقی که نگارنده در اختیار دارد،‌ حکایت از آن دارد که قرار است پس از گزارش چندپهلوی آژانس، شورای حکام در قطعنامه‌ای چندپهلو، از مدیرکل آژانس بخواهد «بررسی پرونده PMD» را «متوقف کرده و ادامه ندهد».

خبرگزاری فارس: ۳ سناریو درباره فرجام PMD/ لکه فنی با آب سیاسی پاک نمی‌شود!
 

اهمیت حل و فصل ادعای آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران یا PMD‌ را اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوئیم هر گزارشی که متضمن فقدان بعد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و رد ادعاهای گذشته باشد، همه تحریم‌ها و اقدامات یک جانبه و چند جانبه و نهادی علیه ایران طی سال‌های اخیر را با بحران مشروعیت مواجه خواهد ساخت. و بالعکس، بسته نشدن این پرونده، هر چند با تعلیق و تخفیف برخی تحریم های مذکور در برجام همراه باشد، اتهامات بی پایه و اساسی را که آژانس علیه ایران مطرح کرده، سر جای خود نگه خواهد داشت و هر آن و به هر دلیلی ممکن است بازی با این ادعاها دوباره آغاز شود.

قصد بحث مبسوط درباره تاریخچه PMD‌ را نداریم،‌ اما برای تاکید بر اهمیت موضوع، بیان این مقدار ضروری است که آژانس بر پایه یک سری اسناد جعلی که خود زمانی صراحتا آنها را «مطالعات ادعایی»(Alleged Studies) می خواند، ایران را متهم کرد که بین سال‌های 2001 و 2003 پروژه‌ای تحقیقاتی در مورد سلاح های هسته‌ای تحت عنوان نمک سبز (Green Salt) انجام داده است. این اسناد به قدری بی پایه بود که محمد البرادعی مدیرکل پیشین آژانس علی رغم فشارهای فراوان حاضر نبود شرح آنها را در گزارش رسمی آژانس بگنجاند و سرانجام پس از برکناری وی،‌ یوکیا آمانو طی ضمیمه گزارش GOV/2011/65 شرحی درباره این اسناد ادعایی منتشر کرد. قبل از توافق برجام، برای راستی‌آزمایی این ادعاها، ‌ایران همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس انجام داد، ‌دسترسی‌های متعددی به این نهاد داده شد و سوالات گوناگونی نیز پاسخ گفته شد. از جمله دو بار از مکان مورد ادعای آژانس در رابطه با ادعای ساخت اتاقک تست بمب، یعنی پارچین، بازدید شد و در پاراگراف 50 گزارش 8 نوامبر 2011 آژانس نیز اشاره شد که طی این بازدیدها، سندی بر مدعاها یافت نشده است. با این وجود،‌ یکی از توافقات انجام شده در دل برجام این شد که آژانس و ایران طی یک نقشه راه موسوم به RCPPOI، همه موضوعات را حل و فصل کنند و تهران به همه خواسته های آژانس درباره PMD‌ از جمله یک بازدید و نمونه برداری دیگر از محل مورد ادعا در پارچین تن دهد. این نقشه اجرایی شد و حتی در اقدامی بی سابقه شخص جناب آمانو طی سفری به تهران، از منطقه نظامی پارچین نیز بازدید کرد. آقای آمانو در همه گزارش‌هایی که بعد از اجرایی شدن «نقشه راه» منتشر کرده، تصریح کرده که ایران به صورت کامل درباره این نقشه راه همکاری کرده و «فعالیت‌های مقرر در نقشه راه برای دوره منتهی به 15 اکتبر 2015 میلادی طبق برنامه تکمیل شده‌اند».

 


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , علمی وفن آوری , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: انرژی صلح آمیز هسته ای،برجام،کارشکنی غرب،نگرانی های ملت!!! ,



بازدید : 951
نویسنده : کامران وزیری
نیروهای ارتش عراق با انتقال تجهیزات نظامی پیشرفته به «بیجی» خود را برای انجام عملیات آزادسازی «الشرقاط» در صلاح الدین آماده می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه سومریه نیوز، نیروهای ارتش عراق برای تسخیر آخرین منطقه تحت تصرف داعش در استان صلاح الدین آماده می شوند.

بر اساس این گزارش، نیروهای عراقی تجهیزات نظامی پیشرفته ای را به منظور آغاز عملیات آزادسازی «الشرقاط» آخرین دژ داعش در صلاح الدین، به «بیجی» منتقل کرده اند.

در همین ارتباط، یک منبع نظامی آگاه به سومریه نیوز گفت: به منظور آغاز عملیات آزادسازی «الشرقاط» هم اکنون تعداد زیادی از نیروهای نظامی عراق در «بیجی» مستقر شده اند. این منبع ادامه داد: تجهیزات نظامی که به بیجی منتقل شده، شامل سلاح های سنگین و تسلیحاتی است که برای اولین بار قرار است مورد استفاده قرار بگیرند.

این منبع عراقی که نخواست نامش فاش شود، همچنین اظهار داشت: ما اطلاعات کافی درباره تعداد اعضای داعش در شرقاط و همچنین نوع تسلیحات آنها در اختیار داریم. وی در ادامه اظهار داشت: اعضای داعش تمامی عناصر خود را از استان نینوا فراخوانده اند تا با هرگونه عملیات ارتش در الشرقاط مقابله کنند.

گفتنی است، «الشرقاط» در ۶۵ کیلومتری شمال استان صلاح الدین عراق قرار داشته و قریب به یک سال است که تحت تصرف تروریست های تکفیری داعش است.


:: موضوعات مرتبط: بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: عراق،نبرد باتروریسم تکفیری،تسخیرآخرین دژ داعش ,



بازدید : 993
نویسنده : کامران وزیری

فناوری ساخت زیر دریایی، ناو و شناورهای زیر سطحی بومی شده است

 
 
بندرعباس-دریادار سیاری، در بازدید از یگان‌های مستقر در بندرعباس گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران به فناوری تعمیرات و ساخت انواع زیر دریایی، ناو و شناورهای زیرسطحی دست پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دریادار حبیب الله سیاری ظهر دوشنبه در حاشیه بازدید از یگانهای مستقر در منطقه یکم ولایت در بندرعباس در جمع خبرنگاران بیان داشت: از زمان جنگ تحمیلی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانمندی ساخت، تعمیرات و نوسازی انواع ناوها و شناورهای زیرسطحی را بدست آورده است.

وی با اشاره به اوایل آغاز جنگ و رشادت های نیروی دریایی ارتش در ۶۷ روز ابتدایی جنگ بیان داشت: دانش و تجهیزات نیروی دریایی ارتش در آن مقطع زمانی بسیار خوب و برگرفته از کشورهای غربی بود. امروز کارخانجات نیروی دریایی ارتش با اتکا به دانش بومی و توان علمی دانشگاههای کشور ، توان ساخت انواع ناوها و تعمییرات شناورهای زیرسطحی را دارند.

سیاری با اشاره به توانمندی ساخت ناوشکن در کلاس های مختلف و توان رزمی بالا افزود: در حال حاضر در بحث زیردریایی به چنان رشدی دست یافته ایم که موفق به تعمیر کلاس طارق شده ایم و در زمینه ساخت زیردریایی نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته، جلوتر هستیم.

وی همچنین گفت: وسعتی به پهنای ۲ هزار کیلومتر در سیطره ناوگان های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. حفاظت و حراست از خطوط حمل و نقلی تجاری و نفتی جمهوری اسلامی به عهده نیروی دریایی ارتش است.

سیاری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد توسعه سواحل مکران بیان داشت: نیروی دریایی ارتش در میناب، سیریک، جاسک، کنارک و پسا بندر مستقر شده است. تا پیش از انقلاب، استکبار اجازه توسعه مناطق ساحلی را نمی داد. امروز به لطف رهنمودهای مقام معظم رهبری نیروی دریایی ارتش پرچم دار توسعه و آبادانی سواحل جنوبی کشور شده است.

وی عنوان کرد: طی سه سال اخیر با پیگیری های ارتش و همکاری دولت پل های ارتباطی خوبی بر روی رودخانه های اصلی مسیر بندرعباس تا جاسک زده شد.

سیاری با اشاره به جاده مواصلاتی میناب به کنارک، ارتقای این جاده از درجه ۲ به درجه یک و احداث چندین دستگاه پل بزرگ در این مسیر را حاصل هماهنگی و تعامل ارتش جمهوری اسلامی ایران با دولت عنوان کرد.


:: موضوعات مرتبط: نظامی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ارتش مقتدر، نیروی درایی راهبردی،دریادار سیاری ,



بازدید : 982
نویسنده : کامران وزیری
 

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروه ۳۷ نیروی دریایی ارتش (شامل ناوهای تنب و الوند) دهم آذرماه اعزام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در نشست خبری که به مناسبت هفته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در ستاد این نیرو برگزار شد، اظهار داشت: رزمایش بزرگ دریایی «ولایت ۹۴» در سه ماهه آخر سال به انجام خواهد رسید.

وی در خصوص شلیک موشک‌های روسی از دریای خزر به سوریه، گفت: ۲۰ درصد از دریای خزر که دست ماست به طور کامل رصد می‌شود و هیچ‌گونه پرتابی از این منطقه صورت نگرفته است و ما برای هر گونه اقدامی آمادگی داریم. همچنین اجازه ورود هیچ کشتی نظامی به این ۲۰ درصد را نمی‌دهیم.

برنامه‌ای برای اعزام ناو جنگی به سوریه نداریم

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص اعزام ناو جنگی جمهوری اسلامی ایران به سوریه، ادامه داد: برنامه‌ای برای اعزام ناو جنگی به سوریه نداریم اما هر گونه آمادگی در این زمینه وجود دارد.

سیاری از بازگشت ناو گروه سی و ششم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به آب‌های سرزمینی خبر داد و افزود: دهم آذر ماه ناوگروه سی و هفتم نیروی دریایی ارتش به منطقه عزیمت خواهد کرد. تا به امروز ۷۰۰ هزار کیلومتر دریانوردی کرده‌ایم و ۲۵۰۰ روز دریانوردی در مناطق آزاد جهانی داشته‌ایم.

ناو گروه ۳۷ نداجا متشکل از ناو تنب و الوند ۱۰ آذر اعزام می شود

در ادامه سیاری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه ناو گروه سی و هفتم نیروی دریایی ارتش که قرار است دهم آذر ماه به آب‌های آزاد اعزام شود، متشکل از چه ناو و ناوشکنی است؟ گفت: ناو گروه سی و هفتم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناو نیروبر جمهوری اسلامی ایران (تنب) و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (الوند) خواهد بود.

بنا بر این گزارش، ناو گروه سی و ششم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو بوشهر و ناوشکن جماران حدود سه ماه پیش به آب‌های آزاد اعزام شده بود.

وی با اشاره به عملکرد ناو گروهی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: تاکنون ۳۳۲۵ فروند پشتیبانی داشته‌ایم و ۲۰۰ مورد درگیری نیز با دزدان دریایی صورت گرفته است. همچنین ۲۲ مورد کمک به کشتی‌های کشورهای خارجی رسانده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در ۱۰ ماه گذشته، ۱۲ تمرین و رزمایش داشته‌ایم، گفت: رزمایش «امنیت پایدار»، رزمایش تخصصی «ناوشکن»، رزمایش تخصصی «جنگ‌های الکترونیک»، رزمایش تخصصی «پرتاب اژدر»، رزمایش تخصصی «پرتاب موشک»، رزمایش تخصصی «زیردریایی» و عملیات ویژه از جمله این رزمایش‌ها است.


:: موضوعات مرتبط: نظامی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ارتش مقتدر،نیروی دریایی راهبردی،امیر دریادار سیاری ,



بازدید : 1018
نویسنده : کامران وزیری
1447943585076_davood behgam_-14.jpgسفیر ایران در عراق گفت: تاکنون حدود 450 هزار نفر از مرزهای کشور به عراق وارد شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا بعد از اربعین به 2 و نیم میلیون نفر برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه ایلام، حسن دانایی‌فر بعد از نشست با استاندار واسط عراق که در مرز مهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: برخلاف سال گذشته که در چنین مناسبت‌هایی گاه زائران ایرانی می‌توانستند با کارت ملی نیز به عتبات عالیات سفر کنند امسال این قانون برداشته‌ شده و زائران حتماً باید با دریافت روادید و همراه داشتن گذرنامه وارد این کشور شوند.

او ادامه داد: مردم تحت هیچ شرایطی بدون روادید و گذرنامه برای ورود به عراق اقدام نکنند چراکه هرگونه ورود بدون روادید و گذرنامه زائران اربعین حسینی (ع) به خاک عراق تبعات قانونی و امنیتی برای خود آنان ایجاد می‌کند.

دانایی‌فر افزود: افزون بر مجازات قانونی که این کشور برای ورود غیرمجاز مصوب کرده، مساله افزایش مخاطرات امنیتی نیز برای ورود بدون گذرنامه موردنظر است.

سفیر ایران در عراق ادامه داد: تاکنون بیش از 450 هزار زائر ایرانی از مرزهای مختلف وارد کشور عراق شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا بعد از اربعین این تعداد زائر به بیش از 2 و نیم میلیون نفر افزایش یابد.

دانایی‌فر در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره وضعیت طرف مقابل برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی گفت: در چند ماه گذشته مسوولان مرتبط دولت عراق نشست‌های مستمری برای آمادگی و هماهنگی استقبال از زائران برگزار کرده‌اند که سفارت ایران نیز در این نشست‌ها شرکت داشته است.

وی تأکید کرد: به‌زودی تعداد 610 کامیون از طرف جمهوری اسلامی برای کمک به موکب‌های مستقر در کشور عراق اعزام خواهند شد.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , فرهنگی و اجتماعی , امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: حماسه حسینی،زیارت اربعین ,



بازدید : 373
نویسنده : کامران وزیری
1448177298029_225858.jpgهمزمان با پیشروی نیروهای عراقی به سمت مرکز رمادی، فرمانده نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق از خنثی سازی بیش از 30 تن مواد منفجره در شهر سنجار خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری عراقی "الاعلام"، وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور با حمایت‌های هوایی و توپخانه‌ای موفق به پیشروی در محور شمالی و پیشروی به سمت مرکز رمادی، مرکز استان الانبار شدند و در جریان انی عملیات خسارات بسیاری به دشمن وارد کردند.

 طبق بیانیه مذکور، فرماندهی تیپ 10 پیاده نظام طبق زمان بندی مشخص به سمت اهداف تعیین شده پیشروی کردند.

 همزمان تیم مهندسان ارتش عراق نیز مین‌ها و بمب‌هایی که تروریست‌های داعش برای کند کردن حرکت ارتش در مسیرهای عملیاتی قرار داده بودند، خنثی کردند.

 در هیمن حال و با گذشت یک هفته از آزادسازی شهر "سنجار" توسط پیشمرگ‌ها، گروهی از متخصصان به کار خنثی سازی مین‌ها، خودروها و ساختمان‌های بمب گذاری شده توسط داعش مشغولند و این گروه موفق شدند تاکنون بیش از 30 تن مواد منفجره را خنثی سازند.

 قاسم سمر، فرمانده نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: این گروه موفق به خنثی سازی مواد منفجره و رفع خطر از شهروندان شده و عملیات پاکسازی همچنان ادامه دارد.

 تیم متخصصان همچنین موفق به خنثی سازی یک دستگاه خودروی بمب گذاری شده با هفت تن مواد منفجره شدند. همچنین این نیروها یک تونل به طول 200متر را که به طور کامل با مواد منفجره پر شده و آماده انفجار با یک بمب ساعتی بود شناسایی و بمب‌ کارگذاشته شده در آن را خنثی کردند.

 از سوی دیگر، ابراهیم الفهداوی، رئیس کمیته امنیتی شورای شهر "الخالدیه" از پایان آموزش 1000 نیروی عشایر استان الانبار در پایگاه نظامی "الحبانیه" واقع در 30 کیلومتری شرق الرمادی توسط نیروهای عراقی خبر داد و تاکید کرد این نیروهای جدید در عملیات آزادسازی رمادی و کنترل منطقه پس از آزادسازی شرکت خواهند کرد.

 الفهداوی افزود: این نیروها به مدت دو هفته آموزش‌های مختلفی در زمینه مبارزه با تروریست‌ها، یورش و شبیخون و استفاده از سلاح‌های سبک، سنگین و نیمه سنگین دیده‌اند.

علاوه بر این ، گزارشگر کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق نیز از موافقت روسیه با تجهیز فوری ارتش عراق به سلاح خبر داد و بدون اشاره به نوع این سلاح‌ها اعلام کرد، پس از مذاکراتی که این کمیته با دومای روسیه و مقامات عالی رتبه این کشور داشت، قرار شد مسکو در اجرای بندهای تسلیحاتی شتاب ورزد.

 از سوی دیگر، حیدرالعبادی ، نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور در دیدار با تشکل‌های مدنی عراق تاکید کرد همه مناطقی که از کنترل گروه تروریستی داعش آزاد شده‌اند، به دست نیروهای عراقی بوده است.

 العبادی با اشاره به پیروز‌هایی که با وجود تهدیدات تروریستی حاصل شده تاکید کرد، هزینه‌های مالی جنگ که برای نیروهای امنیتی و داوطلبان صرف می‌شود قابل کاهش نیستند و از جمله هزینه‌های ضروری کشورند.


:: موضوعات مرتبط: بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: عراق، نبرد باداعش،پیروزی های متوالی،نابودی تروریسم تکفیری ,



بازدید : 967
نویسنده : کامران وزیری
رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه بدون شکست داعش نمی توان هیچ اقدام سیاسی محسوسی انجام داد، گفت: اگر برخی کشورها از حمایت تروریسم دست بردارند، سوریه نیز از پیشنهادهای خوبی که ارائه شود، حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه «فونیکس» تلویزیون چین با طرح این مطلب که از بحران سوریه به جنگ داخلی تعبیر شود مخالفت کرد و گفت: عوامل داخلی موجب به وجود آمدن جنگ داخلی می شوند حال آنکه بحران سوریه ناشی از دخالت کشورهای حامی تروریسم است که به طورعلنی هدف خود را تغییر دولت دمشق اعلام می کنند.

وی در توضیح تفاوت حملات روسیه و ائتلاف آمریکایی گفت: یک سال از ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش می گذرد و در طول این مدت تروریست ها پیشرفت بیشتری حاصل کرده و موفق به جذب نیروهای بیشتری از سراسر دنیا شده اند حال آنکه در طول نخستین ماه از حضور روسیه، هزاران نفر از همان تروریست ها مجبور به عقب نشینی و فرار از سوریه به مقصد ترکیه و دیگر کشورها شدند.  

بشار اسد در پاسخ به این سؤال که ایدئولوژی داعش از کجا ریشه می گیرد گفت: ایدئولوژی داعش مشابه ایدئولوژی وهابیت است. این خانواده آل سعود بود که به طور رسمی از موسسات وابسته به وهابیت حمایت کرد و البته چهره های وهابی زیادی هم وجود دارند که منابع مالی این گروه را تامین می کنند. به لحاظ لجستیکی، ترکیه در همکاری با عربستان سعودی و قطر همه حمایت های صورت گرفته از داعش در زمینه منابع انسانی، مالی، فروش نفت و غیره را انجام می دهد و البته آمریکا و کشورهای غربی نیز از همه این اتفاقات چشم پوشی می کنند.

وی ادامه داد: نیروی داعش از ترکیه و با حمایت شخصی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور وارد سوریه می شود. پول داعش از طریق ترکیه، قطر و عربستان تامین می شود. نفت داعش از سوریه به ترکیه می رود چرا که بیشتر چاه های نفتی به ترکیه و عراق نزدیک تر هستند. اما آنها نمی توانند این نفت را از طریق عراق به فروش برسانند چرا که این کشور با داعش مبارزه می کند حال آنکه ترکیه از داعش حمایت می کند. بنابراین، ترکیه تنها شاهراه داعش است.

بشار اسد در پاسخ به این سؤال که راه آشتی با کشورهایی چون ترکیه و عربستان سعودی چیست، گفت: هدف اصلی ما به عنوان سیاستمدار، دولت و حکومت خدمت به مردم است بنابراین ما مجبور به پیروی از هر پیشنهاد خوبی هستیم که ارائه شود. بنابراین اگر این کشورها آماده توقف حمایت از تروریسم هستند، ما هم مشکلی با این قضیه نداریم. قرار نیست در گذشته زندگی کنیم. نگاه ما رو به آینده است. بنابراین باید برای رسیدن به این مقصود تلاش کنیم. بعد از آن مردم، منافع و احساساتشان تعیین کننده این خواهند بود که ما باید چه رابطه ای با این کشورها داشته باشیم. در نهایت، ما با مردم روبرو هستیم و بحث فقط درباره حکومت ها نیست. ترکیه ۷۰ یا بیش از ۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد و بسیاری از آنها مخالف اردوغان هستند. بسیاری از آنها آنچه را که در سوریه اتفاق می افتد درک می کنند و می دانند اگر آتشی در سوریه هست، همین آتش بعدها ترکیه را خواهد سوزاند.


:: موضوعات مرتبط: بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: سوریه،داعش،پشتیبانی اعراب حاشیه خلیج فارس باهمراهی ترکیه ازتروریسم تکفیری ,



بازدید : 964
نویسنده : کامران وزیری

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به امیدواری مقام‌های غربی در بروز اختلاف در روابط ایران و روسیه اشاره کرد.

خبرگزاری فارس: بزرگترین امید غرب بروز اختلاف در اتحاد تهران و مسکو است/ مسکو بارها بر عدم تغییر مواضع خود درباره اسد تاکید کرده است
 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  روزنامه انگلیسی «فایننشل تایمز» در گزارشی نوشت: نگاه غرب به بروز اختلاف بین اتحاد ایران و روسیه در امور سوریه است. یکی از مهمترین سئوال‌های بی‌پاسخ در جستجو برای پایان بخشیدن به نبرد خونین در سوریه میزان دوام اتحاد بین مسکو و تهران است.

بر اساس این گزارش، چشم انداز قابل توجه عملیات هماهنگ ایران و روسیه در سوریه خط بطلانی بر یک قرن سوظن و بد گمانی بین آن‌ها شده است. انتظار می‌رود  موضوع سوریه در دستور کار سفر فردا (دوشنبه) «ولادیمیر پوتین» به تهران باشد.

«کریستوفر هیل» کارشناس اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» در این باره گفت: «ایران و روسیه در ظاهر دوست اما در واقع رقیب یکدیگرند. هرچند روابط این دو بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق گرم شده اما به نظر می‌رسد در اهداف بلند مدت با هم اختلاف دارند.»

در ادامه این گزارش با اشاره به تفاوت نگاه ایران و روسیه در امور سوریه منجمله این‌که اهداف اصلی ایران در جنوب سوریه  و حفظ مسیر ارتباط با نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان است اما روسیه در نقطه مقابل اهدافی سیاسی ژئو پلتیکی در سر دارد و دورخیز به سوی ساحل غربی این کشور یعنی پایگاه دریایی طرطوس که از آنجا حملات هوایی علیه مخالفان حکومت اسد انجام می‌دهد را کرده است، نوشت: بزرگترین امیدواری مقام‌های غربی شکست در اتحاد آن‌ها و ایجاد اختلاف در مورد دیدگاه این دو کشور درباره «بشار اسد» رییس جمهور سوریه است.

این روزنامه انگلیسی در خاتمه نوشت: روسیه البته تاکنون به شدت بروز اختلاف با ایران در این زمینه را رد کرده است به طوری‌که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هفته گذشته بارها تاکید کرد که مواضع مسکو در قبال اسد تغییری نکرده و به غرب درباره کناره گیری اسد از قدرت به عنوان یک پیش شرط برای گذار سیاسی در سوریه هشدار داد.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» نیز اخیرا در گزارشی با این مضمون به نقل از  آنچه که این روزنامه دیپلمات‌‌هایی خواند که برای پایان بحران طولانی سوریه تلاش می‌کنند، تصریح کرد: واشنگتن و متحدان عرب آن در منطقه در تلاشند روسیه را از ائتلاف با ایران که به بقای دولت بشار اسد کمک کرده است، خارج کنند.

این تلاش‌ها که با دیدارهای سران عرب منطقه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه همراه بوده، در نظر دارد روسیه را قانع کند تا مدت باقی ماندن بشار اسد در قدرت، محدود باشد.

این روزنامه همچنین مدعی شد که اگر روسیه بخواهد به موضع ایران مبنی بر بقای اسد در قدرت ملتزم بماند، در سطح بین‌المللی راه حلی برای بحران سوریه به نتیجه‌ نخواهد رسید.

وال استریت ژورنال نوشت: مقامات آمریکایی و اروپایی امروز پنج‌شنبه با اشاره به اینکه افزایش تنش بین ایران و روسیه بر سر آینده سوریه قابل مشاهده است، این ادعا را مطرح کرده‌اند که ایران به علت محدودیت منابع، برخی نیروهای خود را در هفته‌های اخیر از سوریه خارج کرده است.

این روزنامه افزود: دیپلمات‌های ارشد همچنین مدعی هستند، پوتین در دیدارهای اخیر خود با مقامات سعودی، اماراتی و اسرائیلی وعده داده است که در هر راه حل مبتنی بر گفت‌وگو درباره بحران سوریه، نفوذ ایران در سوریه کم خواهد شد.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران،روسیه،سوریه، اتحاد راهبردی، مثلث مقاومت ,