<دستاوردها حاصل مقاومت و ایستادگی بود/از خدعه و نقض عهد آمریکا غافل نشوید.
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 934
نویسنده : کامران وزیری
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از نتیجه دادن مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و عقب‌نشینی طرف‌های مقابل بر اثر تلاش دانشمندان هسته‌ای و کوشش دست‌اندرکاران مذاکرات، بر ۵ نکته مهم خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کردند.
خبرگزاری فارس: ۵ نکته مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به رئیس‌جمهور درباره برجام/ از خدعه و نقض عهد آمریکا غافل نشوید/ دستاوردها حاصل مقاومت و ایستادگی بود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در خصوص سرانجام مذاکرات هسته‌ای، با ابراز خرسندی از نتیجه دادن مقاومت ملت ایران در مقابل تحریمهای ظالمانه و عقب نشینی طرفهای مقابل در اثر تلاش دانشمندان هسته‌ای و کوششهای همه دست اندرکاران مذاکرات، بر پنج نکته مهم خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کردند.

متن نامه معظم له به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری

با سلام و تحیت

خرسندی خود را از اینکه مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و تلاش دانشمندان هسته‌ای در پیشبرد این صنعت مهم و کوشش خستگی ناپذیر مذاکره‌کنندگان، سرانجام طرف‌های مقابل را که برخی از آنان به دشمنی با ملت ایران شهره‌اند، وادار به عقب‌نشینی و رفع بخشی از آن تحریم‌های زورگویانه کرد، ابراز می‌دارم و از جنابعالی و هیئت مذاکره و شخص وزیر محترم و همه‌ی دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم. عجالتاً نظر جنابعالی را معطوف می‌دارم به اینکه:

اولاً: مراقبت شود که طرف مقابل تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دهد. اظهارات برخی از سیاستمداران امریکایی در این دو سه روز کاملاً موجب بدگمانی است.

ثانیاً: به همه‌ی مسئولان دولتی تذکر داده شود که حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی‌وقفه و خردمندانه در همه‌ی بخش‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی است و رفع تحریم‌ها به تنهایی برای گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم کافی نیست.

ثالثاً: در تبلیغات توجه شود که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. نوشته‌ها و گفته‌هایی که سعی می‌کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند با افکار عمومی ملت، صادقانه رفتار نمی‌کنند.

رابعاً: همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه‌ی استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است. این را باید همه‌ی ما درسی بزرگ برای همه‌ی قضایا و حوادث در جمهوری اسلامی بدانیم.

خامساً: بار دیگر تأکید می‌کنم که از خدعه و نقض عهد دولت‌های مستکبر بویژه امریکا در این مسأله و دیگر مسائل غفلت نشود.

موفقیت جنابعالی و دیگر مسئولان کشور را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیّدعلی خامنه‌ای             

29 دی 94


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , فرهنگی و اجتماعی , امنیتی , بیانات مقام معظم رهبری , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: مقام معظم رهبری، توافق هسته ای،هوشیاری دربرابر فریب وبدعهدی غرب ,



بازدید : 903
نویسنده : کامران وزیری

جعجع و حریری

 
پس از فراز و نشیب‌های طولانی و گذشت حدود دو سال از بحران خلأ ریاست‌جمهوری در لبنان، «سمیر جعجع» نامزد مورد حمایت جریان «۱۴ مارس» حمایت خود از ریاست جمهوری «میشل عون» را اعلام کرد.

خبرگزاری مهر ـ رامین حسین آبادیان: از ماه مِی سال ۲۰۱۴ و پس از انتهای مهلت ریاست جمهوری «میشل سلیمان» در لبنان، این کشور با بحران خلأ ریاست جمهوری مواجه است. از آن زمان تاکنون پارلمان لبنان بیش از ۳۰ جلسه برای انتخاب رئیس جمهور جدید برگزار کرده که تمامی آنها به دلیل عدم رسیدن تعداد نمایندگان حاضر در جلسه به حد نصاب با ناکامی مواجه شده است. در این مدت «سمیر جعجع» نامزد جریان «۱۴ مارس» به دلیل عدم حضور نمایندگان جریان «۸ مارس» در جلسات انتخاب رئیس جمهور از تصدی پست ریاست جمهوری بازمانده است. از سوی دیگر «میشل عون» نامزد مورد حمایت حزب الله لبنان نیز درست به همین دلیل یعنی عدم حضور نمایندگان جریان مقابل در جلسات تعیین تکلیف پست ریاست جمهوری، موفق به تصدی این پست نشده است.

سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان «سمیر جعجع» رئیس حزب «نیروهای لبنانی» در اقدامی کاملا غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی در جریان یک نشست مطبوعاتی حمایت خود از «میشل عون» رئیس جریان «تغییر و اصلاح» برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان را اعلام کرد. وی در این نشست خبری تصریح کرد: «بحران خلأ ریاست جمهوری در لبنان بسیار طولانی و نهادهای دولتی تقریبا تعطیل شده اند، از طرفی در شرایطی که منطقه آبستن حوادث مختلف است بحران ریاست جمهوری، لبنان را به شدت تهدید می کند». وی در بخش دیگری از سخنان خود در بیان علت حمایت از میشل عون اظهار داشت: «لبنان در حال حاضر به لبه پرتگاه رسیده است، باید برای نجات آن کاری انجام شود؛ کاری که شاید کسی جرأت انجام دادن آن را نداشته باشد. بر همین اساس، پس از سلسله بررسی ها و رایزنی ها با اعضای حزب نیروهای لبنانی تصمیم به حمایت از آقای عون گرفتیم تا شاید شرایط کشور ثبات بیشتری پیدا کند».


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: لبنان، میشل عون، نامزداصلی احزاب لبنانی برای ریاست جمهوری ,



بازدید : 975
نویسنده : کامران وزیری
«پانگ سن» با اشاره به اینکه توافق هسته ای شرایط بهتری برای ایران جهت عضویت در سازمان شانگهای فراهم کرده گفت: چین امیدوار است در آینده نزدیک ایران عضو رسمی این سازمان باشد.

نشست خبری سفیر چینبه گزارش خبرگزاری مهر، «پانگ سن» سفیر چین در ایران در آستانه سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور به ایران در نشست مطبوعاتی که به همین منظور برگزار شد، تاکید کرد که پکن همیشه از زاویه بلند مدت به رابطه با تهران نگاه می کند و به گفتمان سیاسی به عنوان تنها مسیر مناسب برای حل و فصل مشکلات باور دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره دلایل میانجیگری چین در سوریه و میزبانی همزمان مقامات دمشق و معارضین سوری گفت: در روزهای اخیر کشور چین از «ولید معلم» وزیر امور خارجه سوریه جهت سفر به چین دعوت کرد. در این سفر، طرفین درباره حل و فصل سیاسی مسئله سوریه مذاکرات کاملی را برگزار کردند. هدف اصلی این سفرها در باره پیشبرد روند سیاسی مسئله سوریه و تلاش برای صلح و مذاکرات است.

دستاورد نخست آن است که برای اولین بار سوریه به طور علنی قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت را قبول می کند. سوریه برای اولین بار تاکید کرد که با هماهنگی سازمان ملل آمادگی مذاکره با مخالفین را دارد. سوریه مشخصا ابراز کرد که با جامعه بین المللی در زمینه ارسال کمک های بشردوستانه (به مناطق تحت اشغال گروه های شورشی) همکاری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: چین مایل است تا در این زمینه با همه طرفین تماس و همکاری نزدیک داشته باشد تا صلح و گفتگو و پیشرفت حاصل شود و زمینه لازم برای کمک های بین المللی انسان دوستانه پی ریزی شود.

وی در ادامه از حمایت کشور چین از همه تلاش های صورت گرفته در زمینه مبارزه با تروریسم از جمله تلاشی که از سوی روسیه و ایران انجام می شود، سخن گفت.

پانگ سن تاکید کرد که چین خواهان تکیه بر اصول اساسنامه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه است.

وی با اشاره به لزوم احترام به حفظ  وحدت و تمامیت ارضی سوریه، گفت:  مردم سوریه باید تعیین کننده سرنوشت کشورشان باشند. خشونت راه حل بحران سوریه نیست و روند سیاسی و راه کار مبارزه با تروریسم باید به صورت همزمان انجام شود.

وی در نهایت تلاش جامعه بین الملل به ارائه کمک های بشردوستانه را برای برقراری صلح و ثبات در کشور سوریه مفید دانسته و از آن به عنوان ابزار ریشه کنی تروریسم در این کشور یاد کرد.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران , چین , سازمان شانگهای , روابط راهبردی ,



بازدید : 939
نویسنده : کامران وزیری
1412071607428_abdolvahed mirzazadeh-34.jpgجانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، با بخشی از لایحه بودجه دولت مبنی بر "معافیت ریالی سربازان دارای پنج سال غیبت یا بیشتر از آن"، مخالفت کرد و این لایحه را بر خلاف هماهنگی‌های انجام شده میان ستاد کل و دولت دانست.

 سردار موسی کمالی در گفت و گو با خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به خبرهای منتشر شده درباره لایحه بودجه سال 95 و پیشنهاد دولت برای جریمه ریالی به جای سربازی مشمولان دارای پنج سال غیبت و بیشتر از آن، اظهار کرد: در جلساتی که با دولت داشتیم ما دو شرط را مطرح کردیم؛ یکی اینکه مبلغ جرایم افزایش پیدا کند و دیگر اینکه مبنای غیبت نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز یافته و به 9 سال غیبت از سربازی یا بیشتر از آن افزایش یابد.

 وی با بیان اینکه در این شرایط یکی از شروط ما که افزایش قیمت جریمه‌ها بود، محقق شد، اظهار کرد: دولت تصمیم گرفته در این لایحه مشمولان به ازای پنج سال غیبت از سربازی جریمه نقدی را پرداخت کنند، یعنی رقم‌ها نیز حداقل 40 درصد افزایش پیدا کرده، اما متاسفانه در مورد دوم شرط ما تحقق پیدا نکرد و ما با داشتن 5 سال غیبت برای بهره‌مندی از معافیت ریالی مخالفیم.

 جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه ما قبلا اعلام کرده بودیم که در سال آینده این قانون می‌بایست برای افرادی که تا پایان سال 95 حداقل 9 سال غیبت یا بیشتر از آن اجرا شود به ایسنا گفت: بنابراین آنچه که دولت به عنوان سنوات غیبت یعنی پنج سال غیبت از سربازی تا پایان سال 95 مشخص کرده به هیچ عنوان مورد هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح نیست و علاوه بر اینکه خلاف توافقات انجام شده است ما نیز با اجرای آن موافقیم و در صورت تصویب نیز اجرایی نخواهد شد.

 کمالی اضافه کرد: پیگیری‌های قانونی از طریق مجلس از سوی ستاد کل نیروهای مسلح در حال انجام است تا جلوی این تصویب گرفته شود و همانطور که گفتم پیشنهاد قطعی ستاد کل این است که در سال آینده مبنای سنوات غیبت برای بهره‌مندی از جریمه ریالی 9 سال غیبت یا بیشتر از آن باشد.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , نظامی , ,
:: برچسب‌ها: خرید خدمت دوره ضرورت , مخالفت ستادکل ن , م ,



تاکتیک های نخ نمای دشمن !
نوشته شده در 27 / 10 / 1394
بازدید : 935
نویسنده : کامران وزیری



بازدید : 950
نویسنده : کامران وزیری



بازدید : 874
نویسنده : کامران وزیری

اردوغان و چامسکی

 
نوآم چامسکی نظریه پرداز آمریکایی در واکنش به اظهارات اردوغان که وی را «جاهل» خوانده بود گفت: اردوغان فردی بسیار خودخواه است و آنکارا از داعش و جبهه النصره حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی تشدید عملیات ارتش ترکیه در استان های جنوب شرق کرد نشین این کشور، گروهی از اساتید دانشگاه ها و روشنفکران ۸۹ دانشگاه خارجی و داخلی شامل ۱۱۲۸ نفر از جمله «نوام چامسکی»، «دیوید هاروی» و «امانوئل والرستین» با امضاء طوماری خواستار توقف حملات ارتش ترکیه و از سرگیری مذاکره شدند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به این اقدام این اساتید را جاهل خواند.

وی در سخنانی در کنفرانس سفرای ترکیه خطاب به امضاء کنندگان این طومار گفت حقوق بشر در جنوب شرق ترکیه توسط تروریست ها نقض می شود و نه دولت ترکیه.

اردوغان از این گروه و خارجی ها خواست تا برای نظارت بر تحولات ترکیه به این کشور سفر کنند.

نظریه پرداز آمریکایی در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور ترکیه گفته بود که اگر تصمیم بگیرم به ترکیه بروم، نه به دعوت اردوغان، که به دعوت ناراضیان که سال ها است هدف حملات شدید بوده اند، خواهد بود.

اردوغان در واکنش به امضای این نامه ذهنیت امضاء کنندگان طومار را استعمارگرانه دانسته و درگیری های امروز ترکیه را تداعی کننده جنگ های استقلال ترکیه خواند.

اردوغان گفت: کشور بار دیگر با خیانت روشنفکران مواجه است. وی خطاب به نویسندگان طومار گفت: آنهایی که خودتان را روشنفکر می نامید، شما منورالفکر نیستید شما تاریک ذهن هستید شما جاهل هستید.

نوآم چامسکی در واکنش به این اظهارات اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به خبرنگار مهر گفت: اردوغان فردی بسیار خودخواه است.

وی گفت: اردوغان از داعش حمایت کرده و می کند و آشکارا از جبهه النصره حمایت می کند.

وی در ادامه افزود:  باید توجه داشت که جبهه النصره خیلی هم با داعش متفاوت نیست.

چامسکی در ادامه تصریح کرد: اردوغان به نیروهایی حمله می کند که از خود در مقابل گروههای تروریستی دفاع می کنند.

چامسکی اردوغان را متهم کرد که سیاستهای فرقه گرایانه را دنبال می کند.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ترکیه،نوعثمانی گرایی، نوام چامسکی، اردوغان، چالش بین المللی ,



بازدید : 951
نویسنده : کامران وزیری
سربازیدولت در لایحه بودجه سال ۹۵، جدول میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه را پیشنهاد داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در بند الف تبصره ۱۱ لایحه بودجه سال ۹۵ آمده است؛ به منظور تامین کسری اعتبارات دیه محکومان معسر و مواردی که پرداخت خسارات بر عهده بیت‌المال یا دولت می‌باشد، وزارت دادگستری مجاز است با تصویب هیات نظارت حداکثر تا ۵۰ درصد از مازاد منابع درآمد سالانه با احتساب هزینه صندوق تامین خسارت‌های بدنی موضوع بندهای(ه) و (و) ماده ۱۱ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۱۳۸۷/۴/۱۶ و احکام جایگزین آن و قوانین بعدی را از محل اعتبارات ردیف ۴۶-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون دریافت و هزینه کند.

در این بند آمده است: مدیرعامل صندوق مزبور مکلف است با اعلام وزیر دادگستری مبلغ یادشده را به نسبت در مقاطع سه ماهه در اختیار وزارت دادگستری قرار دهد.

در بند ب این تبصره آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از ۵ سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت معاف کند.

در این بند تاکید شده است: تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف ۱۵۰۱۲۸ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال در قالب ردیف ۱۳۲-۵۳۰۰۰۰ به صورت مساوی به ردیف‌های ذیربط تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقت‌نامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هزینه می‌شود.

بر اساس این پیشنهاد، میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه به شرح زیر می‌باشد:

مدرک تحصیلی پایه ریالی جریمه مشمولان غایب
زیردیپلم ۱۰۰ میلیون ریال
دیپلم ۱۵۰ میلیون ریال
فوق‌دیپلم ۲۰۰ میلیون ریال
لیسانس ۲۵۰ میلیون ریال
فوق‌لیسانس ۳۰۰ میلیون ریال
دکترای غیرپزشکی ۳۵۰ میلیون ریال
دکترای پزشکی ۴۰۰ میلیون ریال
پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰۰ میلیون ریال

بر اساس این بند، ۱ - به ازای هر سال غیبت مازاد بر ۵ سال ۱۰ درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از ۶ ماه، یک سال محسوب می‌شود. ۲ - برای مشمولان متاهل ۵ درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند ۵ درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , نظامی , ,
:: برچسب‌ها: خدمت دوره ضرورت، خرید معافیت سربازی ,



توبه زیباست ولی ازجوان زیباتر
نوشته شده در 26 / 10 / 1394
بازدید : 924
نویسنده : کامران وزیری

توبه زیباست ولی ازجوان زیباتر


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: توبه ، میانبری برای رسیدن به معبود ,



بازدید : 936
نویسنده : کامران وزیری

5+1

 
بازی مشترک رژیم صهیونیستی و آل سعود با نزدیک تر شدن به لحظه اجرایی شدن توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ سرعت بیشتری به خود گرفته است.

خبرگزاری مهر/ گروه بین الملل ـ حنیف غفاری: بازی مشترک دو رژیم صهیونیستی و سعودی از همان دوران برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ و در مقاطع زمانی و گلوگاه های مکانی مختلف در جریان بود. اصلی ترین تلاش آل سعود و رژیم صهیونیستی مبنی بر جلوگیری از جمع بندی مشترک مذاکرات هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ در نهایت ناکام ماند و در تیرماه ۱۳۹۴ شاهد جمع بندی مشترک مذاکرات هسته ای بودیم. با این حال ناکامی ریاض و تل آویو مانع از استمرار بازی آنها علیه توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ نشده است.

هم اکنون اصلی ترین استراتژی تل آویو و ریاض به ترتیب «بر هم زدن کلیت برجام» و  «مهار تبعات توافق هسته ای با ایران» می باشد. در این خصوص رژیم صهیونیستی هم به صورت مستقیم و هم از طریق لابی آیپک همچنان مشغول یارگیری در مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده آمریکا جهت وضع تحریم های جدید علیه ایران است.

از سوی دیگر؛ با توجه به آسیب پذیر بودن برجام در صورت نقض ماده ۲۹ سند امضا شده میان طرف های مذاکره کننده، هر گونه تحریم یا حتی ایجاد محدودیت جدید علیه ایران می تواند منجر به بر هم خوردن کلیت این معادله شود.

موضوع دیگر اینکه تل آویو از اکنون حساب ویژه ای بر روی دولت بعدی ایالات متحده آمریکا باز کرده است. حتی اگر هیلاری کلینتون از حزب دموکرات به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برگزیده شود، به دلیل نزدیک بودن مواضع وی با تل آویو و لابی آیپک، استراتژی حفظ قطعی توافق هسته ای را در پیش نخواهد گرفت.

درباره جمهوریخواهان اما؛ این قاعده پررنگ تر است. وجه مشترک دونالد ترامپ، تد کروز، مارک روبیو، جب بوش و بن کارسون مخالفت با توافق هسته ای صورت گرفته میان ایران و اعضای ۱+۵ و وحشتناک خواندن این توافق است. از این رو اصلی ترین استراتژی تل آویو در برهه فعلی حول ابطال توافق هسته ای متمرکز شده است.

با این حال در استراتژی موازی که از سوی عربستان سعودی و با هماهنگی تل آویو اجرا می شود، موضوع «مهار تبعات توافق هسته ای» مد نظر قرار گرفته و جنگ روانی آل سعود با تهران طی هفته های اخیر وارد مرحله شدیدی شده است. آل سعود پس از به شهادت رساندن شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان سعودی، در صدد تشدید منازعات تبلیغاتی و روانی خود علیه ایران در منطقه بر آمد و بدیهی است که این اقدام آل سعود به صورتی هدفمند صورت گرفته است.

با این حال تلاش عربستان سعودی جهت مهار تبعات توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ تنها جنبه ای روانی ندارد. این موضوع دارای جنبه ای اقتصادی نیز می باشد. کاهش شدید قیمت نفت اوپک سیاستی از سوی آل سعود در راستای جلوگیری از افزایش سود اقتصادی و نفتی ایران در دوران پسا برجام محسوب می شود.

بر این مبنا؛ سیاست نفتی بازدارنده آل سعود در اوپک همچنان ادامه دارد و خط کشی برجام با شبکه های نفت، هدف گذاری مقطعی آل سعود در این برهه را تشکیل می دهد.

در نهایت اینکه میان تل آویو و ریاض در روز اجرایی شدن برجام تقسیم کار مشترکی صورت گرفته است که بر اساس آن  بتوانند آثار برجام را هم به صورت ماهوی و ذاتی و هم به صورت تبعی از بین برده و مهار کنند. در چنین شرایطی دستگاه سیاست خارجی ما باید بازی هوشمندانه ای را در مقابل توطئه مشترک رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی صورت دهد. اصلی ترین پیش شرط این بازی هوشمندانه، آمادگی برای همه گزینه ها در مقابل کارشکنی های بعدی دشمنان منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است. ضمن آنکه کارشکنی های احتمالی ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر لابی های تل آویو و آل سعود را نمی توان نادیده انگاشت.

بدیهی است که هر گونه نگاه خوش بینانه و احساسی در برهه فعلی و فارغ شدن از احتمالاتی که ممکن است در پیش روی ما قرار گیرد، می تواند به پاشنه آشیل برجام طی ماه های آتی تبدیل شود. از این رو لازم است گارد بسته جمهوری اسلامی ایران در برابر ایالات متحده آمریکا و بازیگران منطقه ای مخالف برجام حفظ شود.

همچنین لازم است در قالب یک آینده پژوهی موثر، آینده محتمل و ممکن را در خصوص برجام مورد ارزیابی قرار داد و با خرد جمعی به بررسی و تحلیل داده های موجود و محتمل در مورد رفتارهای فعلی و  بعدی طرف های مقابل پرداخت.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: برجام، توافق هسته ای، ,