به گزارش مشرق، «هوانیروز» به عنوان نقطه اتکای توانمند نیروی زمینی، از نقشی کلیدی و محوری در انجام عملیات‌های رزمی این نیرو برخوردار است؛ فداکاری و ایثار این نیرو در زمان هشت سال دفاع مقدس، هنوز با وجود سپری شدن قریب به ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی، زبانزد خاص و عام است.

از همین رو در ایامی که یادآور عملیات مرصاد و نقش تعیین کننده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در آن عملیات غرورآفرین است،

امیر یوسف قربانی فرمانده کشتی‌گیر هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران خود را  ۴۵ ساله و متولد سی‌ام اسفند سال ۱۳۴۲ (سال کبیسه) در شهرستان ایذه و بزرگ‌شده مسجدسلیمان معرفی کرد و گفت تا کنون بیش از هزار ساعت پرواز داشته ودارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی است و کوهنوردی یکی از علاقمندی‌های مهم او به حساب می‌آید.

امیر قربانی دهم دی‌ماه سال ۱۳۶۴ وارد دانشکده افسری امام علی (ع) ارتش جمهوری اسلامی ایران شد و «ریاست ستاد مرکز آموزش هوانیروز اصفهان» و «فرماندهی پایگاه هوانیروز کرمانشاه» از جمله سوابق خدمتی اوست. ۹ اسفند سال ۹۵ به پیشنهاد امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش و با حکم امیر سرلشکر «عطالله صالحی» فرمانده کل ارتش، به عنوان فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.