<کسری۸۹هزار میلیاردی بودجه۹۴/ گشاده دستی دولت ازجیب نسل آینده
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 925
نویسنده : کامران وزیری
نماینده مردم تهران در مجلس طی گزارشی به مردم از وجود کسری۸۹ هزار میلیاردی در لایحه بودجه ۹۴ خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جدیدترین گزارش‌ دوره‌ای خود به مردم پیرامون لایحه بودجه سال آینده از نقاط ضعف لایحه بودجه سال ۹۴ و خطرات آن برای وضعیت اقتصادی کشور خبر داده است.

متن این گزارش به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم

ضعف های تاریخی بودجه و بودجه ریزی در ایران

گزارش به مردم، بودجه ۹۴ – ۱          ۳۰/۱۱/۱۳۹۳                                                      

 امسال کمیسیون تلفیق شکل تاره ای به خود گرفت. تا سال قبل کمیسیون تلفیق متشکل بود از ۲۹ عضو کمیسیون برنامه و بودجه که از هر کمیسیون دیگر دو نفر بدان اضافه میشدند که جمعا ۵۵ نفر بودند.

متعاقب این که نمایندگان گنجاندن طرح ها و پروژه های مربوط به حوزه انتخابیه برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه را مشاهده کردند و اینکه اکثریت اعضای تلفیق با این کمیسیون بود(۲۹ در برابر ۲۶)، با تقدیم طرح اصلاحی و تصویب آن در مجلس سهم کمیسیون برنامه و بودجه را به نه نفر کاهش دادند و در عوض سهم هر کمیسیون دیگر را به ۳ نفر رساندند. البته این کار با منطق تشکیل کمیسیون بودجه ناسازگار است.

در کمیسیون بودجه بحث شد که چه کنیم؟ پیشنهادی که سهمیه بندی کنیم تا همه اعضا در تلفیق های بعدی لااقل یکبار شرکت کنند رآی آورد! سه بار مخالفت بنده و برخی دیگر بی نتیجه ماند.

جوهر استدلال بنده این بود که اینکه شما مجربان و متخصصان امر را حذف کنید نه با عقل، نه با علم و نه با نگاه دینی، با هیچکدام سازگار نیست. نتیجه شگفت آور بود : در انتخاب ۹ نفر، تمام متخصصان و مجربان : غلامرضا مصباحی مقدم، هادی قوامی، محمد قسیم عثمانی، احمد توکلی، علی محمد احمدی، جعفر قادری، الیاس نادران و رضا عبداللهی همگی بیرون ماندند.

تنها استثنا رئیس کمیسیون، غلامرضا تاجگردون بود. در کمیسیون غیر از رئیس که تجربه طولانی کار در برنامه و بودجه را داشت، تنها یکی دو نفر متخصص اقتصادی عضویت داشتند. البته برخی افراد نسبتا تجربه اندوخته دیگر هم بودند.


:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: دولت یازدهم ، اعتدال پنهان ، بودجه 94 ، نفت ، اقتصاد مقاومتی!!! ,



تفاوت طبقاتی !!؟
نوشته شده در 29 / 7 / 1393
بازدید : 1118
نویسنده : کامران وزیری



بازدید : 986
نویسنده : کامران وزیری
همزمان با افزایش اندک قیمت نفت در بازار جهانی پس از دستورات جدید رئیس جمهوری به زنگنه، یارگیری ایران و روسیه در بازار نفت به منظور مدیریت سقوط آزاد بهای طلای سیاه آغاز شده و در این بین دود سفید اختلاف نظر درباره نفت ارزان در ارودگاه سعودی‌ها بلند شده است.
 

به گزارش خبرنگار مهر، سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در طول چهار ماه گذشته نگرانی بسیاری از کشورهای نفت و گاز خیز جهان را به همراه داشته است به طوری‌که وزرای نفت و انرژی و روسای جمهور برخی از کشورها به کاهش قیمت نفت واکنش نشان دادند.

برخی از کارشناسان اقتصاد انرژی، یکی از دلایل کاهش قیمت جهانی نفت را ائتلاف آمریکا و عربستان در پائین نگاه داشتن قیمت جهانی طلای سیاه و ضربه زدن به اقتصاد برخی از کشورهای نفت و گاز خیز جهان همچون ایران، روسیه و ونزوئلا اعلام می‌کنند.

سید محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک هفته گذشته در گفتگو با مهر درباره توافق احتمالی عربستان و آمریکا برای پائین نگاه داشتن قیمت نفت به منظور ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی همچون ایران، روسیه و ونزوئلا، گفته بود: در حال حاضر عربستان وارد یکسری معادلات سیاسی پیچیده شده و این احتمال وجود دارد که یکسری امتیازهای سیاسی به خاطر تلاش در کاهش قیمت نفت کسب کند.

همزمان با شکل گیری این ادعا در بازار جهانی نفت، دولت تدبیر و امید هم از گزند ارزان شدن بهای این کالای استراتژیک در امان نمانده و خطر کسری بودجه به شدت قانون بودجه سال جاری را تهدید می‌کند.

از این رو هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری با صدور دستوراتی به بیژن زنگنه وزیر نفت خواستار استفاده از ابزار دیپلماسی انرژی و مدیریت کاهش بهای جهانی طلای سیاه با استفاده از ظرفیت و پتانسیل کشورهای عضو اوپک شده است.
 


آغاز یارگیری ایران و روسیه در بازار نفت

 

 


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , اقتصادی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران،روسیه،منابع نفت وانرژی،توطئه عربستان،تقابل اوپک ,



سلاح عربستان علیه ایران فعال شد
نوشته شده در 26 / 7 / 1393
بازدید : 1058
نویسنده : کامران وزیری

 قیمت نفت در بازارهای جهانی به 86 دلار برای هر بشکه یعنی به کمترین میزان در 4 سال اخیر رسید. دلیل این موضوع، افزایش تولید و عرضه نفت توسط عربستان سعودی اعلام شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از «عصر ایران»، خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی به نقل از شماری از کارشناسان نوشت: این اقدام ریاض با هدف کاهش قیمت نفت و افزایش فشارها بر ایران است. ایران هم قصد دارد برای جبران کسری بودجه‌اش، تولید نفت خود را افزایش دهد.

کارشناسان معتقدند که ایران نمی تواند‌در بازار نفت با عربستان سعودی به رویارویی اقدام کند.

همچنین کاهش قیمت نفت تاثیرات منفی بر اقتصاد ایران خواهد داشت. این در حالی است که همزمان، اقتصاد ایران از تحریم‌ها رنج می‌برد.

برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند که کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل رقابت ایران و عربستان سعودی در بازار نفت است. ایران از یک‌سو به دنبال بازگشت به بازارهای نفت و افزایش سهم خود از صادرات این سوخت است و در مقابل عربستان سعودی حاضر نیست به تولید نفت بیش از سهمیه اوپک خود پایان بدهد.

مئیر جاودانفر کارشناسی ایرانی در مرکز هرتزلیا در اسرائیل در این‌باره گفت: عربستان سعودی به دنبال آسیب رساندن به اقتصاد و قدرت نظامی ایران از طریق کاهش قیمت نفت است. ایران از گروه‌های مخالف عربستان سعودی در سوریه، عراق و لبنان حمایت می‌کند.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , اقتصادی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران،عربستان،بحران نفت،جنگ اقتصادی!؟ ,



بازدید : 1157
نویسنده : کامران وزیری

 رئیس جمهور گفت: این بشارت را در حرم رضوی می‌دهم که تورم تا پایان سال جاری به کمتر 20 درصد خواهد رسید.

خبرگزاری فارس: بشارت می‌دهم تورم تا پایان سال ‌به کمتر از 20 درصد برسد‌/ایران ‌بزرگترین خدمت را برای ایجاد امنیت‌ عراق انجام داد

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام حسن روحانی لحظاتی پیش در جریان هشتمین سفر استانی هیئت دولت در جمع مردم شهید پرور و ولایت‌مدار خراسان‌رضوی و در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) اظهار داشت: بسیار خرسندم که در دهه کرامت و در سالروز میلاد بابرکت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) میهمان مردم سرزمین ولایت‌‌مدار و شهید پرور خراسان رضوی هستم.

روحانی بیان داشت: شاید برای امام هشتم(ع) سفر به خراسان با فشاری که دولت عباسیان زمان بر وی آورده بود کار سخت و دشواری بود اما امام رضا(ع) پیام حاکم زمان خود را نه رد کرد و نه پذیرفت و فشار مأمون به پایتخت آن زمان جهان اسلام یعنی مرو برای امام رضا(ع) امکان‌پذیر بود و همچنین رد آن نیز با وجود مشکلات نیز امکان‌پذیر بود اما امام هشتم(ع) اعتدال را انتخاب کرد و راهی بر مبنای تدبیر برگزید.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) بر شعار تندرویان نیز نترسید و پیام آنها را رد نکرد و امام در زندگی سیاسی خود به ما راه وحدت و اعتدال را آموخت و ایشان نارضایتی خود را از این اقدام به گوش جهانیان رساند البته ایران سرزمین عشق به خاندان رسالت بود و یکی از دلایلی که مأمون اصرار داشت امام رضا(ع) به ایران سفر کند جذب ایرانیان عاشق رسالت بود و خراسان هیچگاه با زور و شمشیر ایمان نیاورد و ایران یک بخش کوچکی از آن با عشق به اسلام و با فهم بلند در شناخت دین راستین، اسلام و عشق به امیرالمومنین را برگزیدند.

رئیس جمهور اظهارداشت: ایرانیان شرافتمندانه، آزادانه و با هوشیاری خود برترین دین و راه که راه رسالت بود را انتخاب کردند و امام رضا(ع) نیز در مسیر راه خود به خراسان فرصتی یافت تا خود را در شهر نیشابور و سرخس و مرو به جهانیان ابراز دارد.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , فرهنگی و اجتماعی , اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: دولت یازدهم , سفر استانی , خراسان رضوی , روحانی , وعده کاهش تورم ,



تصاویر / جت خصوصی شاهزاده سعودی
نوشته شده در 14 / 5 / 1393
بازدید : 1194
نویسنده : کامران وزیری

دو تصویر زیر، ایرباس متعلق به ولید بن طلال را نشان می‌دهد. قیمت این ایرباس حدود 500 میلیون دلار برآورد شده است.

به گزارش ایسنا، این تصاویر را سایت «زیست‌نیوز» منتشر کرده است.

 


:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: آل سعود , نفت , ثروت , جنون , ماجراجویی جهانی ,



بازدید : 1082
نویسنده : کامران وزیری
روز یکشنبه وزیر بهداشت به مردم در مورد مصرف شیر و ماست پرچرب هشدار داد. دلیل این هشدار هم وجود روغن وارداتی به نام «پالم» در لبنیات است. حالا این روغن پالم چیست؟ و از کجا و با چه‌توجیهی وارد لبنیات کشور شده؟ خواندن این گزارش به یافتن پاسخ این پرسش‌ها کمک می‌کند.

مجله مهر- عطیه همتی: بازار داغ افزودنی‌های «غیرمجاز» به لبنیات. انگار داستان لبنیات پرخطر در ایران تمامی ندارد. هنوز ماجرای وجود «وایتکس» در شیرها تمام نشده که دیروز، وزیر بهداشت به‌صورت رسمی از وجود روغن مضر «پالم» در لبنیات پرچرب موجود در بازار خبر داد و از مردم خواست لبنیات «پرچرب» نخورند.


:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: سلامت , بازیچه صنعت , سلامت فدای منفعت !!! ,



بازدید : 944
نویسنده : کامران وزیری

پرونده بین المللی استات‌اویل به همان میزان که در خارج سر و صدا کرد، در ایران بی سر و صدا بود، ولی ظاهرا از امروز قرار است حرف‌های جدید درباره طرف ایرانی پرونده شنیده شود.

خبرگزاری فارس: پرونده بین المللی مهدی هاشمی بالاخره به ایران رسید/ استات‌اویل و ماجرای رشوه‌های دلاری با بوی نفت

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، بالاخره پس از 679 روز پایش به دادگاه باز شد تا در فضایی که برای رسانه ها غیرعلنی است، به اتهاماتش پاسخ دهد.

دادگاه مهدی هاشمی بهرمانی فرزند چهارم آیت الله امروز به ریاست قاضی مقیسه که ید طولایی در برگزاری دادگاه های مفاسد اقتصادی دارد آغاز شد.

هنوز دقایقی از آغاز دادگاه نگذشته است که شایعه ها شروع می شود، اولین شایعه هم از سوی خانواده هاشمی است.

یاسر هاشمی در هنگام ورود به دادگاه در جمع خبرنگاران می گوید که «اتهامات برادرش سیاسی است» او تلویحا اقتصادی بودن اتهامات برادر بزرگتر را نفی می کند.


:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: آقازاده ها , اختاپوس های اقتصادی , آزمون سخت قوه قضائیه ,



بازدید : 1113
نویسنده : کامران وزیری

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت انتقاد کرد و گفت که باید در نحوه افزایش قیمت خودرو تجدید نظر شود.

سیدمحمد بیاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این که اعضای شورای رقابت و به خصوص نمایندگان مجلس عضو این شورا در جریان این میزان افزایش قیمت نبوده‌اند، گفت: قرار بوده قیمت‌ها 3.75 تا 5 درصد افزایش یابد اما دیدیدم که در برخی خودروها تا 20 درصد افزایش را نیز شاهد بودیم مثل پراید و پرشیا.

وی قیمت جدید خودرو را غیر عاقلانه توصیف کرد و افزود: آیا این شورای رقابت است یا شورای رفاقت با خودروسازان؟ این کار مورد اعتراض مجلس است و در کمیسیون صنایع ما به این تصمیم معترضیم و بنا داریم که وزیر صنعت را به کمیسیون فرا بخوانیم.

نماینده مردم بیجار در مجلس یادآور شد: آپشن‌های اجباری که در این شیوه قیمت‌گذاری آورده شده بر قیمت تاثیر گذاشته و سلامت مردم و جامعه را در نظر نمی‌گیریم و می‌خواهیم برایش قیمت بگذاریم که این کار درستی نیست.

بیاتیان با بیان این که شورای رقابت طبق اساسنامه تنها باید دستورالعمل تهیه کند اضافه کرد: شورای رقابت نباید وارد عدد و رقم شود. این وضع قیمت‌گذاری خودرو عاقلانه نیست و باید در آن تجدید نظر صورت گیرد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس با بیان این که مجلس سعی می‌کند جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرد ادامه داد: آقای نوبخت به عنوان سخنگوی دولت بارها اعلام کردند که هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت اما دیدیم که در بخش خودرو افزایش قیمت دادند این کار معقولی نیست و این روند قیمت‌گذاری بازار را برای خودروهای بی‌کیفیت چینی داغ می‌کند که به نفع تولید داخل نیست.

بیاتیان در پایان درباره این که زیان‌ده بودن برخی شرکتهای خودروسازی از جمله توجیهات افزایش قیمت خودرو بوده تصریح کرد: وقتی خودروسازی 90 شرکت زیر مجموعه دارد طبعا خیلی از آنها زیان‌ده هستند، اگر زیان‌ده هستند چرا در صورت‌های مالی زیان را سود و سود را زیان محاسبه می‌کنند؟ چرا پاداش می‌دهند و چرا سود تقسیم می‌کنند؟ این یک سوء مدیریت است که باید حل شود.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: خودرو، رویای غریب ,



بازدید : 1165
نویسنده : کامران وزیری
 
خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: در حالی طراحی اسکناس‌های رفورم پول ملی و مطالعات آن در بانک مرکزی به اتمام رسیده است که نتایج نظرسنجی بانک مرکزی در مورد رفورم پول ملی به صورت رسمی اعلام نشد ولی مسئولان ارشد بانک مرکزی از پیگیری اجرای طرح حذف صفرها از پول ملی در نیمه دوم سال جاری خبر می‌دهند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، طرح حذف صفرها از پول ملی، آخرین پروژه پولی و طرح تحول بزرگ اقتصادی دولت دهم بود که به نتیجه نرسید، گرچه تصور می شد که لایحه حذف صفرها از پول ملی در اواخر دولت گذشته اجرایی شود، اما عملیاتی شدن این طرح بر عهده دولت یازدهم گذاشته شد.

محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در سال 91 اعلام کرده بود که اجرای طرح حذف صفرها از پول ملی با یکسال تاخیر از اوایل سال 93 آغاز خواهد شد که البته این تصمیم دوباره تغییر کرد و قرار است اجرای این طرح به گفته مسئولان ارشد بانک مرکزی در نیمه دوم سال 93 کلید بخورد و پیگیری شود.


:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: ارزش پول ملی،شکوفایی اقتصاد،اعتبار جهانی ,