<اعمال عید سعید فطر
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اعمال عید سعید فطر
نوشته شده در 3 / 4 / 1396
بازدید : 910
نویسنده : کامران وزیری

 عید فطر2.jpg

طبیعت با بهار طراوت می یابد و معنویت با بهار رمضان اوج می گیرد. عید فطر یکی از اعیاد مهم مسلمانان می باشد. مردم در این روز نماز عید برگزار کرده و به پاس توفیق روزه داری ماه مبارک رمضان بر درگاه خداوند شکر می گزارند و در سراسر بلاد مسلمین جشن و شادی برقرار است.
 

فضیلت عید سعید فطر

عید، روزی است که خداوند برای جوایز رحمانی اش و انعام رحیمی خویش از میان روزها برگزید، روزی که بندگان بعد از یک ماه اعتراف به بندگی و طلب آمرزش و عرض نیاز و تمنا، فراتر از ظن و گمانشان اعطا می کند.

فطر، عید اولیاء الله و روزه دارانی است که گوی سبقت را از دیگران ربوده اند و در این روز فرا خوانده شوند تا جوایز و هدایان را دریافت کنند.

از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «إِذَا كَانَ‏ صَبِيحَةُ يَوْمِ‏ الْفِطْرِ نَادَى مُنَادٍ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ؛ زمانی که صبح روز عید فطر می شود منادی [از آسمان] ندا می کند، صبح زود به دنبال گرفتن جوایزتان باشید.

آنچه درباره واردین به عید فطر از چند جهت اهمیت دارد:

1.واردین به عید، چه برخورد و رفتاری با روزه و ضیافت الله داشته اند؟!

2.حالات پسندیده مؤمنان در روز عید؛

3.عید فطر شروعی دوباره.

فضیلت عید فطر.PNG

 

عید سعید فطر در قرآن و کلام معصومان علیهم السلام

در آیات 14 و 15 سوره ی مبارکه ی اعلی به نجات اهل ایمان و عوامل این نجات اشاره می کند. نخست می فرماید: مسلماً رستگار می شود کسی که خود را تزکیه کند «قد افلح من تزکی» و نام پروردگارش را به یاد آورد و به دنبال آن نماز بخواند «و ذکر اسم ربه فصلی».

به این ترتیب، عامل فلاح و رستگاری و پیروزی و نجات را سه چیز می شمرد: تزکیه و ذکر نام خداوند و سپس بجا آوردن نماز. در اینکه منظور از تزکیه چیست، تفسیرهای گوناگونی ذکر کرده اند: نخست اینکه منظور، پاکسازی روح از شرک است، به قرینه ی آیات قبل و نیز به قرینه ی این که مهمترین پاکسازی، همان پاکسازی از شرک است. دیگر اینکه منظور، پاکسازی دل از رذائل اخلاقی و انجام اعمال صالح است، به قرینه ی آیات فلاح در قرآن مجید، از جمله آیات آغاز سوره ی مؤمنون که فلاح را در گرو اعمال صالح می شمرد. و به قرینه ی آیه 9 سوره شمس که بعد از ذکر مسئله ی تقوی و فجور می فرماید: «قدافلح من زکیها؛ رستگار شد کسی که نفس خود را از فجور و اعمال زشت پاک کرد و به زینت تقوی بیاراست».

دیگر اینکه منظور، زکات فطره در روز عید فطر است که نخست باید زکات را پرداخت و بعد نماز عید را بجا آورد.

قابل توجه این که: در آیات فوق نخست، سخن از تزکیه و بعد ذکر پروردگار و سپس نماز است.

عید فطر.jpg

اعمال عید سعید فطر

رضای آل محمد علیهم السلام را سخنی شنیدنی است:

«اِنَّما جُعِلَ یَوْمُ الْفِطْرِ الْعیدَ لِیَکُونَ لِلْمُسْلِمینَ مُجْتَمَعا یَجْتَمِعُونَ فیهِ وَ یُبْرِزُونَ لِلّهِ عَزَّ وَجَلَّ فَیُمَجِّدُونَهُ عَلی ما مَنَّ عَلَیْهِمْ فَیَکُونُ یَوْمَ عیدٍ وَ یَوْمَ اِجْتِماعٍ وَ یَوْمَ فِطْرٍ وَ یَوْمَ زَکاةٍ وَ یَوْمَ رَغْبَةٍ وَ یَوْمَ تَضَرُّعٍ. وَ لأَنَّهُ اَوَّلُ یَوْمٍ مِنَ السَّنَةِ یَحِلُّ فیهِ الاَکْلُ وَالشُّرْبُ لاَنَّ اَوَّلَ شُهُورِ السَّنَةِ عِنْدَ اَهْلِ الْحَقِّ شَهْرُ رَمَضانَ فَأَحَبَّ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ اَنْ یَکْونَ لَهُمْ فی ذلِکَ مَجْمَعٌ یَحْمِدُونَهُ فیهِ وَ یُقَدِّسُونَهُ؛ همانا روز فطر، عید قرار داده شده تا برای مسلمانان روز اجتماعی باشد که در آن روز گرد هم آیند و [عشق و محبت خود] به خداوند را ابراز کنند و به خاطر منّتی که بر آنان نهاده است، او را ستایش کنند، پس روز عید و روز گردهم آیی و روز افطار، روز زکات، روز گرایش به یکدیگر و روز تضرّع [به پیشگاه حق تعالی] است، [و نیز روز فطر، روز عید قرار داده شده] به دلیل آنکه روز فطر اولین روز سال است که خوردن و آشامیدن در آن جایز شمرده شده است، چرا که نزد اهل حق اولین ماه سال، ماه رمضان است و خداوند دوست دارد در روز عید فطر، مسلمانان اجتماع کنند و با یکدیگر به ستایش و تقدیس او بپردازند.»


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: ماه مبارک رمضان , اعمال عید سعید فطر ,



دومین شب قدر
نوشته شده در 25 / 3 / 1396
بازدید : 761
نویسنده : کامران وزیری



بازدید : 787
نویسنده : کامران وزیری



بازدید : 767
نویسنده : کامران وزیری



بازدید : 937
نویسنده : کامران وزیری

آداب و رسوم

ارومیه–ماه رمضان در باور مردم آذربایجان غربی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و با آداب و سنن زیادی از جمله، اوباشدان، رسم فراموش شده کیسه دوزی برای لعن ابن ملجم و... همراه است.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: در اعتقاد مردم آذربایجان غربی، در این ماه طبق دستور خدواند، روزه بر همه مسلمانان واجب بوده و در کتاب آسمانی قرآن از رمضان به عنوان ماهی که هر روز آن برابر با هزار روز بوده و به مبارکی آن نیز قرآن در آن ماه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده، یاد شده ‌است.

مردم این دیار با آیینی تحت آیین "قابخالما" یعنی با روزه داری ۱۰ الی سه روز مانده به ماه مبارک رمضان به پیشواز ماه میهمانی خداوند می روند، نگاه کردن به‌ آیینه و فرستادن صلوات بر محمد (ص) و آل محمد بعد از رویت هلال ماه هنوز هم به عنوان یک رسم در بین پیرمردان مناطق روستایی استان، مرسوم است.

این عادت بر این اعتقاد مبتنی است که باید در ماه رمضان دل مومن همچون آیینه صاف و روشن باشد و از ناپاکی‌ها صیقل یابد، پیرمردان برای این منظور همواره آیینه کوچکی در درون جیب خود داشتند و بعد از اینکه خود به رویت آیینه می ‌پرداختند، با فرستادن صلوات چندین بار آئینه را به دور خود و اهل خانواده می ‌چرخاندند.

هر چند این رسم طی سالیان اخیر به دلیل توسعه رسانه های گروهی، موضوعیت خود را از دست داده اما هنوز که هنوز است بسیاری از پیرزنان و پیرمردان روستانشین به این کار مبادرت می کنند.

پیش از این همچنین قبل از آغاز ماه رمضان، از طرف مردم روستاهایی که روحانی نداشتند،‌ نمایندگانی به نزد امام‌ جمعه‌های شهرها ‌می فرستادند و از آنها درخواست می‌کردند که یک روحانی را به نمایندگی از خود به روستا بفرستند.

روحانی اعزامی را با سلام و صلوات به روستا می‌بردند و هر شب در خانه‌ای مهمان می‌شد تا ماه رمضان به پایان برسد.‌


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: آذربایجان , آداب و رسوم ماه مبارک رمضان ,



بازدید : 862
نویسنده : کامران وزیری

خبرگزاری فارس: ۱۴ معترض عربستانی به اعدام محکوم شدند

دادگاهی عالی عربستان در ریاض ۱۴ نفر از فعالان جوان شیعه ساکن منطقه قطیف را به اعدام محکوم کرده است.

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دیوان عالی عربستان در ریاض با صدور حکمی 14 نفر از فعالان عربستانی ساکن منطقه شیعه نشین قطیف را به دلیل مشارکت در اعتراضات ضد آل سعود به اعدام محکوم کرد.

به گزارش شبکه خبری المنار، محاکمه این متهمان در دادگاهی جنایی برگزار شد که جرائم مرتبط با تروریسم را بررسی می‌کند. اسامی محکومان به اعدام در ذیل آمده است:

1-حسین محمد ال مسلم

٢- محمد منصور ال ناصر

٣- مصطفى أحمد درویش

٤- فاضل حسن لباد

٥- سعید محمد السکافی

٦- سلمان أمین آل قریش

٧- مجتبى نادر السویکت

٨- منیر عبدالله آل ادم

٩- عبدالله سلمان آل سریح

١٠- أحمد فیصل آل درویش

١١- عبدالعزیز حسن آل سهوی

١٢- أحمد ال ربیع

١٣- حسین حسن ال ربیع

١٤- عبدالله هانی ال طریف

این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که حاکمان ریاض از قانون موسوم به «قانون ضد تروریستی» برای سرکوب  اعتراضات در این کشور استفاده می‌کنند.

صدور این احکام موجی از اعتراضات را در شهر العوامیه منطقه قطیف به همراه داشته است که در طی ماه‏های اخیر بارها از سوی نیروهای رژیم عربستان سرکوب‌ شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ماه جاری میلادی از عربستان خواست تا از این قانون علیه معترضانی که به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنند، سوء استفاده نکند.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , حوادث , امنیتی , مذهبی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: عربستان،آل سعود، آل فتنه، قتل عام شیعیان، سکوت حقوق بشر!!! ,



بازدید : 810
نویسنده : کامران وزیری

نتیجه تصویری برای میلاد  امام زمان




:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , ,



حلول ماه شعبان المعظم مبارک باد
نوشته شده در 8 / 2 / 1396
بازدید : 794
نویسنده : کامران وزیری



ماه رجبی دیگر.................. شاید..!!!
نوشته شده در 8 / 2 / 1396
بازدید : 298
نویسنده : کامران وزیری
نتیجه تصویری برای وداع با ماه رجب

:: موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: ماه رجب ، ماه رحمت الهی ,



فرزندان زهرا (س)
نوشته شده در 18 / 1 / 1396
بازدید : 730
نویسنده : کامران وزیری

افسران - فرزندان زهرا آمدند این حرف نوشته یک خواهر مسیحی خطاب به حضرت مریم


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: یا زهرا (س) ,