<اولین بیعت کننده با امیرالمؤمنین(ع) چه کسی بود/ پشت پرده به رسمیت شناختن شیعه از سوی الازهر
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1328
نویسنده : کامران وزیری
 
 
 
دکتر رجبی دوانی با بیان اینکه، ولایت علی بن ابیطالب(ع) در 18 ذی الحجه سال دهم اتفاق نیفتاد، بلکه 23 سال قبل از آن یعنی در روز بعثت پیامبر(ص) تشریع شد، تأکید کرد: اول کسی که با حضرت علی(ع) به عنوان مولای مسلمین بعد از پیغمبر(ص) بیعت کرد، حضرت خدیجه(س) است لذا ولایت امیرالمؤمنین(ع) در روز بعثت تشریع شده است و شاید فلسفه اینکه در روز مبعث پیامبر(ص)مهمترین عمل، زیارت امیرالمؤمنین(ع) است در همین نکته نهفته باشد.
 

دکتر محمدحسین رجبی دوانی از اساتید تاریخ اسلام به سؤالات خبرنگار مهر پیرامون واقعه غدیر پاسخ داده است که در پی می آید:

*خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: جناب دکتر محمدحسین رجبی دوانی در ابتدا بفرمایید که واقعه غدیرخم چه تأثیری در تاریخ اسلام گذاشت؟

- دکتر محمدحسین رجبی دوانی: واقعه غدیر به عنوان راه سعادت و کمال و رستگاری بعد از پیامبر(ص) نه تنها برای اصحاب ایشان بلکه برای همه مسلمانها تا روز قیامت است و این لطف خداوند بر مردم بود اما متأسفانه وقتی اصل واقعه غدیر و پیام آن و جایگاه آن نادیده گرفته شد، غدیری که می توانست باعث وحدت و انسجام و یکپارچگی مسلمانان شود، کار به جایی رسید که عدم  توجه به غدیر انشقاق در بین جامعه اسلامی را پدید آورد و از همان روز رحلت پیامبر(ص) مسلمانان دو دسته شدند، گروهی قائل به رهبری امیرالمؤمنین(ع) و حقانیت آن بزرگوار که متأسفانه در اقلیت بودند و گروه دیگر که اکثریت قاطع بودند، نمی خواستند رهبری جامعه اسلامی در اهل بیت پیامبر(ص) تداوم داشته باشد و این مسئله وجه اصلی تمایز دو گروه از مسلمین فریقین یعنی شیعه و سنی شد. شیعه پایبند به پیام غدیر و اهل تسنن بر مبنای بی اعتقادی به غدیر و گروهی که اصل واقعه را انکار کردند و برخی هم که پذیرفتند در معنی پیام حدیث غدیر و جایگاه امیرالمؤمنین(ع) در این حدیث صحیح تشکیک کردند و آن را در حقیقت نپذیرفتند و این مسئله منشأ تفاوت بین دو فرقه بزرگ اسلامی شد که تا امروز این وضعیت باقی است.


:: موضوعات مرتبط: مذهبی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: جادوی حماسه، واقعه غدیر،دکتر دوانی ,



بازدید : 1300
نویسنده : کامران وزیری
 
 
 
کنگره بین المللی غدیر با پیام آیت الله جوادی آملی در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.
 

به گزارش خبرنگار مهر، کنگره بین المللی الغدیر دقایقی قبل با پخش پیام حضرت آیت الله جوادی املی اغاز به کار کرد. این کنگره به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود. متن کامل این پیام به قرار زیر است:


:: موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: جادوی حماسه،آیت ا , , , جوادی آملی،کنگره غدیر ,



از آمریکا می‌ترسید؟
نوشته شده در 2 / 8 / 1387
بازدید : 1446
نویسنده : کامران وزیری
دومین قسمت از مجموعه چندرسانه‌ای عبدصالح، خاطره‌ای از حضرت امام خمینی رحمه‌الله راجع به گروگان‌های آمریکایی به روایت رهبر انقلاب در khamenei.ir منتشر شد.

متن خاطره‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

من و آقای هاشمی و یک نفر دیگر -که نمی‌خواهم اسم بیاورم- از تهران به قم خدمت امام رفتیم تا بپرسیم بالاخره این جاسوسان را چه کار کنیم؛ بمانند، یا نگه‌شان نداریم؛ به خصوص که در دولت موقت هم جنجال عجیبی بود که ما این‌ها را چه کار کنیم!

وقتی که خدمت امام رسیدیم و دوستان وضعیت را شرح دادند و گفتند مثلاً رادیوها این‌طور می‌گویند؛ امریکا این‌طور می‌گوید؛ مسوولان دولتی این‌طور می‌گویند؛ ایشان تأملی کردند و سپس با طرح یک سؤال واقعی پرسیدند: «از امریکا می‌ترسید؟»؛ گفتیم نه؛ گفتند پس نگه‌شان دارید!

بله، آدم احساس می‌کرد که این مرد خودش از این شُکوه ظاهری و مادی و این اقتدار و امپراتوری مجهز به همه چیز، حقیقتاً ترسی ندارد. نترسیدن او و به چیزی نگرفتن اقتدار مادی دشمن، ناشی از اقتدار شخصی و هوشمندانۀ او بود. نترسیدن هوشمندانه، غیر از نترسیدن ابلهانه و خواب‌آلوده است؛ مثلاً یک بچه هم از یک آدم قوی یا یک حیوان خطرناک نمی‌ترسد؛ اما آدم قوی هم نمی‌ترسد؛ منتها انسانها و مجموعه‌ها در قوّت خودشان دچار اشتباه می‌شوند و قوّتهایی را نمی‌بینند.

بیانات در دیدار اعضای دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت ۱۳۷۸/۱/۲۸

 


:: موضوعات مرتبط: مذهبی , بیانات مقام معظم رهبری , ,
:: برچسب‌ها: امام خمینی(ره) , آیت ا , , , خامنه ای , جادوی حماسه ,



بازدید : 632
نویسنده : کامران وزیری

به گزارش ایسنا، این عکس را پارسینه منتشر کرده است.

 

 
اقتدای سید حسن نصرالله به آیت ا... محمدی ری‌شهری


:: موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: ایران , لبنان , حزب ا , , , , سیدحسن نصرا , , , ,



برصیصا کیست؟
نوشته شده در 30 / 7 / 1392
بازدید : 1469
نویسنده : کامران وزیری

نام و سرگذشت «برصیصا» به طور مستقیم در قرآن نیامده است؛ ولی آیات اول تا هجدهم سورۀ حشر به این مطلب اشاره دارد.

خبرگزاری فارس: برصیصا کیست؟ 

 

 

 

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس،‌ کلمه"برصیصا"برگرفته از «صیصا» در لغت به معنای کاکل‌های کلاه اسقف اعظم که یادآور برترین مقام کلیسا است می‌باشد و در اصطلاح، راهبی عابد و زاهد که در دام شیطان گرفتار و بد فرجام شد.

در کتاب‌های تفاسیر قرآنی آمده است که "برصیصا" از قوم بنی‌اسرائیل بوده که عمر خود را به پرستش و بندگی خدا سپری کرد و در پرتو ریاضت، یکتاپرستی و عبادت به مقامی رسیده بود که خداوند دعای او را در حق بیماران، دیوانگان و درماندگان مستجاب می‌کرد.

بر این اساس، مردم نزد"برصیصا" آمده و وی برای آنها دعا می‌کرد و شفای آنها را از خدا می‌خواست و پروردگار نیز شفا می‌بخشید.(طبرسی،ج14)


:: موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: قرآن مجید،برصیصای عابد ,



بازدید : 1740
نویسنده : کامران وزیری
خطیب موقت جمعه تهران با بیان اینکه مسئله هسته‌ای تنها بهانه‌ای برای دشمنی با اسلام است، صهیونیست‌ها را یک مشت افراد خیانتکار و جانی برشمرد که خدا را قبول ندارند و بعد هم بحث امنیت خود را مطرح می‌کنند.
 
خبرگزاری فارس: موضوع هسته‌ای بهانه‌ای برای دشمنی با اسلام است/ یک جریان سیاسی از وحشی‌گری سلفی‌ها حمایت می‌کند 

 

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمد امامی کاشانی خطیب امروز نماز جمعه تهران در خطبه‌های نمازجمعه، به پیام رهبر معظم انقلاب به حجاج بیت‌الله الحرام اشاره کرد و گفت: ایشان در پیام خود به مشکلات دنیای اسلام اشاره کرده‌اند. امروز جهان اسلام با مشکلی روبرو شده است که از مدتها پیش توسط دشمن در حال طرح و برنامه‌ریزی بوده است.

وی افزود: در قرن دوم هجری بحث سلفی‌گری متولد شد، سلف به معنای این بود که ما به اصحاب و گذشتگان خود باز می‌گردیم که البته حرف پسندیده‌ای بود چرا که ما باید تابع پیامبر گرامی اسلام باشیم البته آنها این حرف را به دروغ گفتند تا افکار و اعمال غلط خود را توجیه کنند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: به دنبال سلفی‌گری به سراغ مسلمین و شیعیان آمدند و آنها را تکفیر کردند البته خود سلفی‌ها نیز به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند برخی تکفیر می‌کنند و برخی دیگر تکفیر نمی‌کنند اما باز هم این تفرقه را دارند.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: نماز جمعه،آیت ا , , , کاشانی ,



بازدید : 1530
نویسنده : کامران وزیری
 

 

 
حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا واحدی، نویسنده و شاعر با انتشار نامه‌ سرگشاده‌ای به اظهارات اخیر ماهاتیر محمد، نخست وزیر پیشین مالزی درباره مذهب تشیع واکنش نشان داد.
 

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: اظهارات هفته گذشته ماهاتیر محمد، نخست وزیر پیشین مالزی که در آن عنوان شده که شیعیان ایرانی نباید به این کشور سفر کنند و مزاحم مردم مالزی شوند، با واکنش حجت‌الاسلام محمدرضا واحدی، شاعر، نویسنده و برگزیده جایز ادبی قلم زرین مواجه شد. واحدی با تالیف نامه سرگشاده‌ای که نسخه‌ای از آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است، به این گفته‌ها پاسخ داده است که متن آن در ادامه از نگاه شما می‌گذرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

اندیشمند گرامی، جناب آقای ماهاتیر محمد

ریاست محترم بنیاد جهانی صلح پرادنا

با تقدیم سلام و احترام

در خبرها آمده بود که جنابعالی در اظهار نظری فرموده‌اید: «آموزه‌های شیعی نباید در مالزی رواج داشته باشد تا به دودستگی و تنش در آن نینجامد... وجود همزمان آموزه‌های شیعی و سنی در یک کشور به طور معمول باعت به وجود آمدن دشمنی در میان مسلمانان می‌شود تا جایی که جامعه را از بین می‌برد... ممکن است دچار اختلاف شوند، مساجد جداگانه برای شیعیان و سنی‌ها داشته باشند و حتی همدیگر را بکشند. ما نمی‌خواهیم این اتفاقات بیفتد. مسئله و حرف من اصلا بر سر این نیست که شیعیان بر حق هستند یا نیستند. ما مایل نیستیم این مذهب را در کشورمان ببینیم. اگر در ایران ایرانیان می‌خواهند مذهب خود را دنبال کنند به خودشان مربوط است، اما اگر به مالزی می‌آیند، لطفا مزاحم ما نشوند!»


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: شیعه،مالزی،ماهاتیر محمد،دکترواحدی ,



بازدید : 1348
نویسنده : کامران وزیری

مقدمه

   عدالت در لغت به معناي برابر سازي و توازن است و در مفهوم اجتماعي، هرگاه حق هر صاحب حقي به او داده شود مي گويند عدالت رعايت شده است.بنابراين عدالت اقتصادي-كه يكي از مظاهر عدالت اجتماعي است- به معناي رعايت استحقاق ها و دادن حقوق اقتصادي افراد است.

    تعريف مذكور از عدالت اقتصادي ما را به اين نكته رهنمون مي سازد كه برابري در حقوق و امكانات و بر قراري تعادل در جامعه ،هميشه همراه با عدالت نيست و هر گونه برابري و تعادل  بدون رعايت حقوق صاحبان حق، نوعي بي عدالتي به حساب مي آيد.بنابراين عدالت اقتصادي چيزي غير از تعادل اقتصادي است و دليل ناكام ماندن بسياري از تئوري هاي اقتصادي در جهت تامين عدالت اقتصادي،برابر دانستن مفهوم عدالت و تعادل بوده است،در صورتي كه بسياري از تعادل هاي اقتصادي موجب بروز شكاف طبقاتي و محروم شدن عده اي از حقوق خودشان گرديده است.براي نمونه تاكيد اقتصاددانان بر تعادل عرضه و تقاضا و مكانيزم بازار را مي توان مطرح كرد: اگر دخالت دولت و حاميان اجراي عدالت نباشد مكانيزم هاي موجود، تعادل در عرضه و تقاضا رابوجود مي آورند،ولي اين تعادل به بهاي خارج شدن عرضه كنندگاني است كه ياراي رقابت با غول هاي اقتصادي را ندارند يا موجب خارج ساختن نيازمنداني است كه از صف متقاضيان به دليل فقر و محروميت بازمانده اند و اين امر باعث عميق تر شدن شكاف طبقاتي و خدشه دار شدن ريشه هاي عدالت در جامعه مي گردد.

   مكتب اسلام با الهام از آيات قرآني و روايات پيشوايان ديني كه بر اقامه عدل و قسط در جامعه انساني تاكيد دارند،به عدالت اقتصادي به عنوان يكي از اصول اقتصاد اسلامي مي نگرد و از آن جا كه هدف از بعثت انبيا تحقق عدالت اجتماعي است، بر عدالت خواهي در همه ابعاد اجتماعي،سياسي،فرهنگي و اقتصادي پافشاري       مي نمايد.به عنوان مثال قرآن كريم فلسفه تشكيل حكومت ها و بعثت انبيا را اقامه قسط و عدل و حل اختلافات گوناگون بين مردم دانسته است(سوره بقره آيه 113و حديد،آيه 25).

    ساير مكاتب اقتصادي نيز هدف حقوقي جامعه را تامين مصالح اجتماعي دانسته اند،با اين تفاوت كه مكتب اسلام علاوه بر تكاپو و تلاش براي تامين مصالح اجتاعي،هدف نهايي جامعه را تكامل معنوي انسان ها و تقرب به در گاه الهي مي داند،در صورتي كه مكاتب غير الهي به دليل اعتقاد نداشتن به جهان آخرت و اكتفا به برنامه ريزي براي زندگي كوتاه دنيوي، نامين مصالح اجتماعي را هدف نهايي  مي دانند.از اين جا مي توان به رابطه تنگاتنگ حقوق و اخلاق در مكتب اسلام پي برد،زيرا نظام حقوقي اسلام زير مجموعه نظام اخلاقي است و رعايت كامل احكام و قواعد حقوقي در صورتي كه با نيت خالص و به قصد نيل به كمال و سعادت يعني تقرب به خدا انجام پذيرد، نوعي اطاعت از تكاليف اخلاقي محسوب مي گردد.اين رابطه موجب معيار قرار گرفتن عدالت و جلوگيري از هر گونه ظلم و اجحاف در فقه اسلامي شده است و همه احكام و قواعد فقهي با توجه به اين اصل تنظيم گرديده اند،قواعدي چون لا ضرر يا احكام مالكيت عوامل توليد و توزيع و...همه بر محور عدالت و رعايت اسنحقاق ها مي باشند.

     امام علي(ع)يك شخصيت ولايي بود كه در حدود 4 سال و 9 ماه در يكي از پهناورترين ممالك جهان حكومت كرد.وي نظرات مختلفي در زمينه مسائل ديني،اجتماعي ، سياسي و اقتصادي دارد كه به عنوان يك حجت براي رفتار مسلمانان و پيروان آن حضرت تلقي مي گردد.مهمترين كتاب و سند معتبر از انديشه هاي امام علي(ع) نهج البلاغه است كه شامل خطبه ها،نامه ها و سخنان قصار آن حضرت مي باشد كه در سال 400 هجري توسط شريف رضي گردآوري شده است.در اين مقاله ديدگاه هاي امام علي(ع) درباره معني و مفهوم عدالت ، عدالت اقتصادي و راهكار هاي نائل شدن به آن در يك حكومت اسلامي مورد مطالعه قرار مي گيرد.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: حضرت علی (ع)، عدالت،حکومت اسلامی ,



بازدید : 1579
نویسنده : کامران وزیری

 مرجع تقلید شیعیان عراق، اقدام شماری از افراد در دشنام به صحابه را محکوم کرد و آن را مغایر با آموزه‌های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود دانست.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، آیت الله سید علی سیستانی در پاسخ به استفتای یکی از مقلدان خود درباره اقدام گروهی از افراد در دشنام دادن به عمر بن خطاب و عایشه همسر پیامبر، این اقدام را به شدت محکوم کرد و آن را مخالف اخلاق و سیره اهل بیت (علیهم السلام) برشمرد

 

 

 این فتوا در حالی صادر شد که پس از شعار دادن چند جوان علیه شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت در منطقه "الاعظمیه" بغداد، نوری مالکی نخست وزیر عراق هم با محکوم کردن توهین عده‌ای معلوم الحال به یاران پیامبر اسلام (ص)، دستور دستگیری فرد توهین کننده را صادر کرد.

نکته قابل توجه در این میان آن است که با وجود اقدامات تروریستی که همه روزه شیعیان عراق را به خاک و خون می‌کشد، مرجع اعلای شیعیان عراق و نخست وزیر شیعه مذهب این کشور، در قبال توهین چند نفر به باورهای اهل سنت، موضعی چنین قاطعانه اتخاذ می‌کنند و دستور بازداشت فرد توهین کننده نیز صادر می‌شود؛ در حالی که مدعیان زعامت و رهبری جهان تسنن در محکوم کردن حملات روزانه تروریستی و قتل عام شیعیان عراق، نه تها موضعی اتخاذ نمی کنند، بلکه در مواردی به این کشتار طایفه‌ای دامن می‌زنند.

اخیرا در برخی سایت‌ها، ویدئوهایی از فردی به نام "ثائر الدراجی" منتشر شده است که در آن با بر زبان راندن کلمات توهین آمیز؛ به اصحاب پیامبر (ص) ناسزا می گوید و عده‌ای نیز وی را همراهی می‌کنند.

این اقدام توهین آمیز چند جوان به سرکردگی "ثائر الدراجی" با اعتراض شدید علما و مراجع شیعه در عراق مواجه گردید.

"مقتدی صدر" از علمای عراق و رهبر جریان صدر نیز با محکوم کردن این اقدام، اعلام کرد: این امر، با هدف فتنه انگیزی در عراق، توسط عده ای مزدور انجام گرفته است.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: عراق،آیت ا , , , سیستانی،فتوای ضدفتنه ,



دیده های خندان
نوشته شده در 18 / 7 / 1392
بازدید : 1490
نویسنده : کامران وزیری

قال رسول الله (ص): يا فاطمة! كل عين باكية يوم القيامة الا عين بكت على مصاب الحسين فانها ضاحكة مستبشرة بنعيم الجنة.

پيامبراكرم (ص) فرمود: فاطمه جان! روز قيامت هر چشمى گريان است، مگر چشمى كه در مصيبت و عزاى حسين گريسته باشد، كه آن چشم در قيامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده می ‏شود.

بحارالانوار،ج 44، ص293


:: موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: حضرت فاطمه (س) ,