<هر بشکه دوغ معادل ۳ بشکه نفت قیمت دارد!
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 985
نویسنده : کامران وزیری

دوغقیمت یک بشکه نفت امروز بسیار ارزان‌تر از یک بشکه آب معدنی یا دوغ است؛ بطوریکه صادر کردن دوغ و آب به صرفه‌تر از نفت خواهد بود.

مجله مهر - امیر محب ملکی: زمانی قرار بود که پول نفت سر سفره‌ها بیاید اما امروز دوغ و آب که در سبد غذایی اکثر خانواده‎‌ها پیدا می‌شود، از نفت بسیار گران‌تر است. حالا اگر به فروشگاه مواد غذایی محله خود سر بزنید و یک بطری دوغ یا آب معدنی بخرید، انگار سه بطری نفت را به خانه خود می‌برید.

هرچند با ارزان‌ شدن قیمت نفت در بازار جهانی باعث ارزشمندتر شدن دوغ یا آب شده است اما همین موضوع را می‌توان به بحران جهانی آب هم متصل کرد و آن را آغازی بر رقابت قیمت نفت و آب در عرصه بین‌المللی برشمرد.

یک بشکه دوغ معادل ۳ بشکه نفت

«کروزن» کلمه‌ای است که شاید تا به امروز آن را نشنیده باشید اما نام علمی «نفت سفید» است؛ ماده‌ای که در گذشته کاربرد گسترده‌ای به عنوان سوخت وسایل گرمایشی و پخت و پز داشت اما حالا جایش را به گاز شهری و گاز مایع داده است.

در اصطلاح عامیانه و پس از گرانی‌های گذشته برخی چیزها را می‌شد به نفت تشبیه کرد، مثلا ماست، دوغ یا شیر را نفت سفید نامید اما امروز معادله کاملا برعکس شده زیرا قیمت یک بشکه دوغ یا یک بطری آب معدنی از یک بشکه یا یک قوطی نفت گرا‌نتر است.

قیمت امروز نفت، بشکه‌ای حدود ۳۰ دلار است، بشکه‌ای که حدودا ۱۶۰ لیتر گنجایش دارد. حالا با در نظر گرفتن قیمت دلار که حدود ۳۶۰۰ است، هر بشکه ۱۰۸ هزار تومان می‌شود، یعنی هر لیتر ۶۷۵ تومان و یک بطری ۱.۵ لیتری آن ارزشی حدودا معادل ۱۰۱۵ تومان است.

در فروشگاه محصولات غذایی برای بطری ۱.۵ لیتری دوغ باید حدود ۲۵۰۰ تومان پرداخت کرد یعنی چیزی حدود ۲.۵ برابر قیمت یک بطری نفت یک و نیم لیتری. در این شرایط می‌توان گفت دوغ لیتری ۱۶۷۰ تومان است و یک بشکه ۱۶۰ لیتری آن را می‌توان حدود ۲۶۷ هزار تومان است.

البته قیمت آب در بازار هم بسیار تغییر است زیرا یک بطری ۱.۵ لیتری آب معدنی از ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومن فروخته می‌شود. در بدترین شرایط، یک لیتر آب از یک نفت بیشتر می‌شود که این موضوع را می‌توان آغاز روزهای رقابت این دو ماده زیر زمینی برشمرد.

نفت مقابل بحران آب بازنده می‌شود

کارشناسان می‌گویند در سال ۱۴۰۰ سرانه آب به کمتر از ۱۴۰۰ مترمکعب برای هر فرد می‌رسد و این به معنی ورود به بحران آبی است. طبق آمارهای رسمی و به اعتقاد کارشناسان، ایران درآستانه بحران آب به سر می‌برد و طی سال‌های آینده تامین آب به یکی از بزرگترین چالش‌های کشور دربسیاری از استان‌ها، شهرها و مناطق تبدیل خواهد شد.

ایران از نظر جغرافیایی در بخش نیمه خشک و خشک جهان قرارگرفته و میانگین بارش در سراسر محدود جغرافیایی آن حدود ۲۵۰ میلیمتر است، درحالیکه میانگین جهانی حدود ۸۵۰ میلیمتر است که بیش از ۳ برابر میزان بارش در ایران است.

در چنین شرایطی افزایش قیمت آب، در سال‌های آینده هم می‌تواند امری بدیهی باشد و شاید با پایان یافتن روزهای تلخ فروش نفت ایران در بازار جهانی و افزایش قیمت آن، باز هم شاهد بیشتر بودن رقم فروش یک بطری آب نسبت به یک بطری نفت بود!


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , اقتصادی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: نفت، طلای سیاه فراموش شده!! ,



بازدید : 1011
نویسنده : کامران وزیری

محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به قانون مصوب کنگره آمریکا برای محدودیت سفر به این کشور در صورت سفر به ایران گفت: اگر عین قانون مصوب کنگره رفتار شود، حتما نقض برجام خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز در نشست خبری مشترک با لوندگ سورو سورن وزیر امور خارجه مغولستان که به تهران سفر کرده است، در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره تاثیر مصوبه اخیر کنگره آمریکا بر حضور شرکای اقتصادی در ایران با توجه به محدودیتی که برای سفر به ایران تعیین کرده است، اظهار داشت: همان‌طور که قبلا اعلام کرده‌ایم، ما با دولت آمریکا به عنوان نماینده کل این کشور بحث می‌کنیم و کاری به کنگره نداریم.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا وظایف مشخصی را بر اساس ضوابط موجود برعهده دارد و این خود دولت آمریکاست که باید مشکلات داخلی خود را به هر روشی که می‌داند حل کند؛ این قاعده روابط بین‌الملل است که تصمیم‌گیری داخلی نمی‌تواند تعهدات بین‌المللی را از دوش یک کشور بردارد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اینکه وزیر امور خارجه آمریکا رسما اعلام کرده است که اجازه ایجاد مشکل در اجرای برجام را نمی‌دهند، این اعلام یک سیاست از سوی دولت آمریکاست و باید دید چگونه اجرا می‌شود.

ظریف تاکید کرد: اگر عین قانون مصوبه کنگره رفتار شود، حتما نقض برجام خواهد بود، اما اگر دولت از امکانات خود برای اجرای این قانون استفاده کند، باید ارزیابی کرد که آیا نقض برجام صورت گرفته یا خیر.

هیات نظارت بر اجرای برجام تصمیم‌گیری می‌کند

وی همچنین در رابطه با مکاتبه روز گذشته هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با شورای عالی امنیت ملی درباره این مصوبه کنگره آمریکا و نقض برجام، عنوان کرد: هیات نظارت شورای عالی امنیت ملی که بر اساس نامه مقام معظم رهبری تشکیل شده، مسئول نظارت بر حسن اجرای برجام است و حتما نامه کمیسیون امنیت ملی مجلس در اولین جلسه هیات نظارت به اطلاع اعضا خواهد رسید و این هیات تصمیم‌گیری می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدار خود با جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا در ۱۰ روز گذشته و در نیویورک، به دهها ایمیل و تماس از طرف مذاکره‌کنندگان غربی با همکاران وی در وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: اعضای ۱+۵ منافع زیادی دارند که مانع اجرای این تصمیمات تبعیض‌آمیز هستند.

ظریف تاکید کرد: ما همه این مسائل را به هیات نظارت بر اجرای برجام گزارش خواهیم داد و این هیات تصمیم‌گیری می‌کند که چه باید بکنیم.

ملاک ارزیابی سفارتخانه‌ها، میزان پیگیری اهداف اقتصاد مقاومتی در خارج است

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود با همتای مغولستانی و در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره مهمترین برنامه‌های وزارت امور خارجه در زمینه اجرای برجام و دیپلماسی اقتصادی گفت: وزارت خارجه از ابتدای دولت تدبیر و امید دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یکی از اهداف مهم خود انتخاب کرده است.

ظریف گفت: به دلیل شرایط ویژه‌ای که کشور از ابتدای جنگ تحمیلی با آن روبرو بوده، وزارت خارجه با یک گرایش سیاسی امنیتی در سطح بین‌المللی مواجه بوده است که این باید به گرایش توسعه‌ای تغییر یابد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با رفع تحریم‌ها اولین قدم برداشته شود و ملاک ارزیابی سفارتخانه‌هایمان را نیز میزان ایفای نقش در تحقق اهداف توسعه‌ اقتصادی کشور به ویژه اقتصاد مقاومتی قرار داده‌ایم.

وزیر امور خارجه افزود: زمینه همکاری با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای در حال توسعه، منطقه آمریکای لاتین و آفریقا در زمینه صادرات غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی فراهم است و مزیت‌های موجود زمینه را برای حضور جدی‌تر ما فراهم کرده است.

ظریف تصریح کرد: سفارتخانه‌های ما تسهیل‌کننده روابط هستند و این را رسالت وزارت امور خارجه می‌دانیم که در زمینه توسعه اقتصادی فعال باشد.

وی با بیان اینکه اهداف خود را در دیپلماسی اقتصادی محدود نمی‌کنیم، اظهار داشت: اولویت ما در حال حاضر توسعه روابط با همسایگان است، به ویژه در شرایط امروز که منطقه با خطر جدی افراط گرایی روبرو است، در این زمینه برنامه‌هایی را در دست اجرا داریم.

بررسی زمینه‌های همکاری تاریخی فرهنگی، کشاورزی، انرژی و معدن با مغولستان

ظریف در بخش دیگری از این نشست با ابراز خوشحالی از سفر لوندگ سورو سورن وزیر امور خارجه مغولستان در ایران که برای دومین‌بار صورت می‌گیرد، گفت: حدود چهار سال قبل نیز رئیس‌جمهور مغولستان برای حضور در اجلاس جنبش عدم تعهد به ایران سفر کرد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در طول چهار سال گذشته گفتگوهای خوبی برای گسترش روابط و همکاری‌های وسیعتر در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی و میراث مشترک تاریخی و مطالعات مشترک داشته‌ایم و امروز نیز زمینه‌های همکاری سیاسی و اقتصادی به ویژه در حوزه‌های کشاورزی، انرژی و معدن را بررسی کردیم.

وی افزود: وزیر خارجه مغولستان نیز در طول مدت اقامت خود در ایران، با مسئولان مختلف کشور گفتگو خواهد کرد و در زمینه حوزه‌های مختلف فرهنگی و پیگیری مسائل تاریخ مشترک و نیز حوزه نفت، کشاورزی و صنعت گفتگو و رایزنی خواهد کرد.

ظریف ابراز امیدواری کرد که با توجه به مشترکات دو کشور، امکان گسترش روابط دوجانبه و استفاده از آن برای گسترش صلح و ثبات در منطقه فراهم شود.

 

 

:: موضوعات مرتبط: سیاسی , فرهنگی و اجتماعی , اقتصادی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: انرژی صلح آمیز هسته ای، توافق برجام،دسیسه اای برای نفوذ!!؟ ,



بازدید : 916
نویسنده : کامران وزیری

 نفت گاز

ایران قصد دارد با صادرات ال.ان.جی به‌جای ساخت لوله گاز ضمن پرهیز از رقابت گازی با روس‌ها و حذف ترکیه از نقشه صادرات گاز خود، بخشی از بازار اتحادیه اروپا در دوران پساتحریم را در اختیار بگیرد.

خبرگزاری مهر- محمدعلی زمان خانی: ایران هر چند با در اختیار داشتن بیش از ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر با پیشی گرفتن از روسیه عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان را یدک می کشد اما در دوران پساتحریم برنامه ای به منظور رقابت گازی با روس‌ها در بازار اروپا ندارد.

بر این اساس با توجه به سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام و به تبع  آن کاهش قیمت گاز طبیعی در بازار جنوب غربی اروپا و انگلیس، در شرایط فعلی احداث خطوط لوله سه تا چهار هزار کیلومتری به منظور انتقال گاز به کشورهای اروپایی دارای صرفه اقتصادی نیست.

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اخیرا در گفتگو با مهر درباره اقتصادی و یا غیر اقتصادی بودن صادرات گاز به اروپا، گفته است: با توجه به سقوط بهای جهانی نفت و قیمت منطقه‌ای گاز، صادرات این حامل انرژی به کشورهای اروپایی خیلی اقتصادی نیست.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی صادرات گاز با اعلام اینکه با قیمت گاز ۵ تا ۶ دلاری احداث خطوط لوله ۳۰۰۰ کیلومتری به منظور انتقال گاز به اروپا از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار نیست، تاکید می کند: صادرات گاز یکی از سیاست‌های کلان اقتصادی ایران حتی در شرایط تحریم است اما با قیمت‌های فعلی صدور گاز خیلی صرفه ندارد.

علیرضا کاملی مدیرعامل فعلی شرکت ملی صادرات گاز ایران هم با اشاره به اینکه بازار اروپا و آمریکا به علت مسافت طولانی با شبکه گاز ایران، اولویت صادرات گاز ایران نیستند، اظهار کرده است: برای گازرسانی به اروپا باید خطوط لوله ۲ تا ۴ هزار کیلومتر احداث کرد اما کشورهای همسایه با احداث خطی ۲۰۰ کیلومتری می‌توانند به مقصد صادرات گاز ایران تبدیل شوند، ضمن اینکه قیمت گاز در بازار خاورمیانه و آسیا بالاتر از اروپا است.

در همین حال سید محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز هم با اشاره به آغاز مذاکرات گازی ایران و اتحادیه اروپا، تصریح کرد: ایران چند گزینه برای صادرات گاز به اروپا در اختیار دارد اما قصد ندارد جایگزین روسیه در این بازار بزرگ انرژی باشد.

 


:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران، روسیه،صادرات گاز به اروپا، توافق بجای رقابت! ,



بازدید : 1266
نویسنده : کامران وزیری
آقازاده یکی از وزرای مشهور دولت اصلاحات قراردادی را با دلال اصلی دکل نفتی گمشده منعقد کرده است که بر اساس آن از هر قراردادی که برای خرید تجهیزات نفتی برای دلال یاد شده منعقد کند ۴۰ درصد سهم می‌برد.
 
خبرگزاری فارس: قرارداد دلال «دکل گمشده» با پسر وزیر لندن‌نشین/ سود ۴۰ درصدی آقازاده از دلالی‌ نفتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، 10 ماه پیش بود که برای اولین بار خبر دکل گمشده نفتی متعلق به شرکت تاسیسات دریایی در خبرگزاری فارس منتشر شد.

کمیسیون انرژی مجلس هم طرح تحقیق و تفحص از این شرکت را کلید زد و برای دو تن از مدیران عامل سابق این شرکت پرونده قضایی تشکیل شد. در دی ماه 93 نیز یکی از متهمان فساد در این شرکت بازداشت شد که غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه نیز 6 ماه بعد در اواخر تیر ماه 94 این خبر را تایید کرد. دکل نفتی فورچون از سوی مالک اصلی آن به خریدار دیگری فروخته شده و پس از حمل به مکزیک، هم اکنون در حال حفاری در آب‌های خلیج‌ مکزیک است.

البته ماجرای دکل فورچون تنها بخشی از پرونده مفصل شرکت تاسیسات دریایی را از ابتدای تاسیس این شرکت و در دوره‌های مختلف مدیریتی تشکیل می‌دهد.

از دکل حفاری دیگری که توسط این شرکت با هزینه گزاف خریداری و در سواحل امارات تبدیل به آهن پاره شد تا خرید پر از ابهام شناور و لوله گاز ترش و تشکیل شرکت‌های صوری در راستای منافع مدیران اسبق دولتی و امثال آن پرونده عملکرد این شرکت بزرگ نفتی را بسیار سنگین کرده است.

اگرچه از این نکته نیز نباید غافل شد که این شرکت وسیع‌ترین عملیات ساخت و راه‌اندازی سکوهای نفت و گاز ایران به خصوص در پارس جنوبی را انجام داده است و حجم پروژه‌های شرکت در مقطعی بالغ بر 11 میلیارد دلار بوده است.

اما این همه ماجرا نیست. لااقل نه درباره دکل حفاری فورچون که به دکل گمشده مشهور شده است. دکل فورچون قرار بود، از طریق واسطه‌ای به نام عمر کامل‌السواده خریداری شده و به ایران منتقل شود و در واقع بخش اعظم پول دکل به حساب شرکت وی واریز شده است.

کامل‌السواده به بهانه تحریم و ترس از برخورد شدید غربی‌ها مدعی شد نمی‌تواند پول دکل را به حساب شرکت مالک دکل واریز کند، یا حتی آن را به خریدار یعنی شرکت تاسیسات دریایی بازگرداند.

بدیهی‌ترین سوالی که به ذهن می‌رسد آن است که عمر کامل‌السواده کیست؟ کامل‌السواده در واقع دستیار و همکار دلال اصلی دکل‌های نفتی یعنی رضا مصطفوی طباطبایی است و مدت‌ها در شرکت وی که در امارات ثبت شده، کار می‌کرده است.

از طباطبایی که که با پسر شاپور بختیار آخرین نخست‌وزیر رژیم شاه به صورت مشترک یک آژانس مسکن را در فرانسه اداره می‌کند و عکس‌هایی هم از وی در حال قمار در رسانه‌ها منتشر شده است، به عنوان دلال اصلی دکل‌های حفاری نفتی برای ایران نام برده می‌شود. برای طباطبایی در جریان دلالی و پرداخت رشوه شرکت کرسنت توسط ع.ت. نیز پرونده‌ای تشکیل شده است. ظاهرا وی برای مدتی به عنوان کارمند برای ع.ت. کار می‌کرده است و بعدها با مرادی، انصاری و شیرانی که نام آنها نیز در جریان واسطه‌گری‌های نفتی و دکل‌ها زیاد شنیده می‌شود آشنا شده است.

مسئولان سابق شرکت تاسیسات دریایی می‌گویند طباطبایی پیش از این نیز در جریان دلالی دکل نفتی دیگری برای تاسیسات دریایی نقش داشته است.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. علاوه بر مدیران سابق و اسبق تاسیسات دریایی، پای دو مهره کلیدی دیگر نیز به ماجرای دکل گمشده باز شده است: یک آقازاده و یکی از مدیران فعلی وزارت نفت.

مدیران وقت شرکت تاسیسات دریایی که خریدار دکل گمشده بوده‌اند مدعی هستند شرکت فروشنده دکل را این 3 نفر یعنی طباطبایی، آقازاده زینت‌الوزرای اصلاحات و مدیر نفتی فعلی به آنها معرفی کرده و واسطه‌گری اولیه این قرارداد را این 3 نفر بر عهده داشته‌اند.

طباطبایی برای عاملیت قراردادهای اقتصادی قرارداد مفصلی با آقازاده یاد شده منعقد کرده است و نکته جالب اینجا است که امضای این مدیر نفتی به عنوان یکی از شهود پای این قرارداد به چشم می‌خورد.

این مدیر نفتی پیش از انتصاب به یک سمت حساس در وزارت نفت دولت یازدهم، سمتی در صندوق بازنشستگی نفت داشته است.

خبرگزاری فارس، برای نخستین بار از متن کامل قرارداد آقازاده زینت‌الوزرای دولت اصلاحات با دلال دکل‌ گمشده رونمایی می‌کند. بر اساس این قرارداد، طباطبایی متعهد شده است برای اخذ تسهیلات و کلیه خدمات بانکی اعم از وام‌های کوتاه مدت، بلند مدت، سرمایه در گردش، گشایش اعتبار، سپردن وثیقه و امثال آن 3 درصد از کل وام و اعتبار اخذ شده را به آقازاده یاد شده بپردازد.

 


:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: ایران , فساد اقتصادی , رانت خواری , کلاف سردرگم مدیریت دولت براقتصاد! ,



بازدید : 1065
نویسنده : کامران وزیری
وزیر خارجه فرانسه در یک مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره بازگشت شرکتهای فرانسوی به بازار ایران گفت که احتمال بازگشت «پژو» سخت‌تر است اما از این حیث «رنو» وضع بهتری دارد.
 
خبرگزاری فارس: فابیوس: بازگشت پژو به بازار ایران سخت‌‌تر است اما رنو وضعش بهتر است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه فرانسه که به تازگی از دیدار با مقامات ایرانی در تهران به پاریس بازگشته، می‌گوید که بازگشت شرکت فرانسوی پژو به بازار ایران سخت است اما رنو این مشکلات را ندارد.

رویترز گزارش داد: «لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه که با مقامات ایرانی دیدار داشته، در یک مصاحبه گفت که شرکت پژو سیتروئن که قبلا در بازار ایران نقش رهبری داشت، در قیاس با شرکت خودروسازی رنو برای بازگشت به این کشور با مشکلات بیشتری مواجه است».

در ادامه گزارش آمده است: «هر دو شرکت فرانسوی پژو و رنو قبل از تحریمهای بین‌المللی اعمال شده در سال ۲۰۱۱ در ایران که آنها را به خروج از کشور مجبور کرد، از موضع مستحکمی در بازار ایران برخوردار بودند».

وزیر خارجه فرانسه که اخیرا به تهران سفر و با مقامات ایرانی دیدار داشت، در مصاحبه با رادیو «فرانس اینفو» تاکید کرد مجموع بازخوردی که او از آنها گرفته رویکرد مثبت در قبال شرکت رنو بوده اما درباره پژو این طور نبود.

لوران فابیوس گفت: «تا آنجایی که موضوع پژو مطرح است، رهبران ایرانی از آن به خاطر خروج چند سال قبل انتقاد می‌کنند. در نتیجه این موضوع(بازگشت پژو به بازار ایران) می‌تواند سخت‌تر باشد».


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , اقتصادی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: فرانسه , ایران , روابط اقتصادی , عهدشکنی گذشته , تخریب روابط آینده!؟ ,



بازدید : 975
نویسنده : کامران وزیری
اخیراً یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است دکل حفاری شرکت آبان که در آب‌های ایران مشغول به حفاری است متعلق به شرکت ورشکسته یهودیان وابسته به صهیونیست‌هاست، اما این تنها بخشی از ماجرای دنباله‌دار دکل‌های خارجی در ایران است.
 

با بررسی آمارهای موجود در صنعت حفاری ایران باید گفت هر سال پولی معادل حدود 10 دکل نفتی در آبهای کشورمان گم می شود و این پول هم با نقش آفرینی شرکت ملی نفت و وزارت نفت، یک راست از کیسه ملت ایران به جیب صاحبان شرکت های خارجی می رود.

برای آنکه این موضوع شفاف شود باید خاطرنشان کرد در حال حاضر حدود 20 دکل حفاری خارجی در آبهای ایران در خلیج فارس مشغول حفاری هستند که در این میان شرکت هندی " فراساحل آبان" با بیشترین تعداد دکل های حفاری اجاره ای به همراه قریب به یک هزار نفر نیروی فنی و خدماتی غیر ایرانی در مناطقی وسیع از میادین نفت و گاز ایران حضوری گسترده دارد.

 این شرکت با 3 قرارداد برای شرکت نفت فلات قاره ایران و با 4 قرارداد اجاره دکل برای شرکت نفت و گاز پارس کار می کند. دستکم 12 سال از حضور این شرکت در برخی از میادین ایرانی می گذرد و شرکت های ملی حفاری و پتروپارس نیز به عنوان پیمانکاران واسطه در برخی قراردادهای این شرکت هندی حضور دارند.

شرکت بعدی که حضورش در میادین نفتی ایران چشمگیر است شرکت" فراساحل چین" است؛ 4 دکل این شرکت و صدها نیروی فنی آن در آبهای فراساحلی ایران در خلیج فارس به کار مشغول است از این میان 3 دکل برای شرکت نفت و گاز پارس و یک دکل نیز برای شرکت نفت فلات قاره ایران کار می کند و شرکت های ملی حفاری و دانا انرژی نیز در قالب پیمانکاران واسطه در برخی قراردادهای اجاره این دکل ها حضور دارند.

در ادامه نیز کنسرسیوم بین المللی فورسایت گروپ با 3 دکل دریایی به انجام عملیات حفاری برای شرکت نفت فلات قاره ایران می پردازد، شرکت ملی نفت چین با 2 دکل تحت اجاره شرکت نفت و گاز پارس در برخی فازهای این میدان مهم حضور دارد و شرکت حفاری ژاپن نیز با واسطه شرکت ملی حفاری، با یک دکل حفاری برای شرکت نفت و گاز پارس کار می کند.

شرکت چینی «شنگلی» هم با یک دکل حفاری در خدمت شرکت نفت فلات قاره ایران است با این وصف در مجموع 18 دکل حفاری خارجی در خدمت 2 شرکت بزرگ کارفرمایی میادین نفتی و گازی ایران است و بر همین اساس با یک محاسبه ساده می توان دریافت بیش از سه هزار نیروی فنی و خدماتی غیرایرانی در عرصه عملیات حفاری و خدمات آن در میادین نفت و گاز دریایی ایران به کار مشغولند.

اگر متوسط مبلغ اجاره روزانه هر یک از این دکل های دریایی را 130 هزار دلار در نظر بگیریم و در عین حال به طور متوسط 65 روز را برای زمان انتظار و تعمیرات دکل در نظر بگیریم به این معناست که هر دکل دریایی خارجی برای کار در 300 روز از سال 39 میلیون دلار دریافت می کند و در ادامه محاسبه هم متوجه می شویم که کارکرد 18 دکل  نفتی خارجی در آبهای ایران ( که بعضی از آنها بالای عمر بازنشستگی هم قرار دارند) به معنای واریز سالانه 702 میلیون دلار به جیب شرکت های خارجی است!

اگر آنگونه که رسانه های کشور نوشته اند و وزیر نفت هم تایید کرده است دکل " گم شده"  70 میلیون دلار ارزش داشته است پس با پول پرداختی به ازای کارکرد دکل های خارجی می توان هرسال 10 دکل تازه نفس به نام کشورمان خرید و از وابستگی به چینی ها و هندی ها رها شد.

 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , اقتصادی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران , فساد اقتصادی , رانت خواری , کلاف سردرگم مدیریت دولت براقتصاد! ,



بازدید : 976
نویسنده : کامران وزیری
رئیس‌جمهور امروز گفت «اگر تولید کاسته شود حتی برای نان شب هم نیاز داریم گندم از خارج وارد کنیم» این در حالی است که پشت پرده واردات کالاهای مشابه تولید داخل از رد و بدل شدن پورسانت‌های ۱۵ درصدی بین برخی واردکنندگان و کارشناسان دستگاههای متولی حکایت دارد.
 
خبرگزاری فارس: پشت پرده واردات کالاهای مشابه تولید داخل/ پورسانت ۱۵ درصدی؛ مبنای استعلام‌های عدم ساخت داخل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها بحث حمایت از تولید داخل در شرایطی در دولت و به ویژه وزارت صنعت مطرح است که روند واردات کالاهای مشابه تولید داخل تندتر شده و دستگاه‌های دولتی و پیمانکاران روش‌های جدیدتری را برای سندسازی و دور زدن قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل پیدا کرده‌اند.

به این ترتیب تأکید بر داخلی سازی و کاهش واردات در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی در حالی مطرح است که صنعتگران از افزایش واردات کالاهای مشابه تولید داخل گلایه دارند، وارداتی که یا به خاطر رانت و سود بالای موجود در واردات و دلالی صورت می‌گیرد و یا از محل پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهایی مانند چین و هند.

در شرایط فعلی که بخش های مختلف اقتصادی کشور با رکود همراه است، ارائه سفارش به تولیدکنندگان داخلی و اجرای طرح‌های اقتصادی با تأکید بر تأمین تجهیزات از تولیدات داخل، مهمترین اقدام در جهت کاهش رکود در بازار محصولات صنعتی و اشتغال‌زایی در کشور محسوب می‌شود.

با این وجود، واردات کالاها و تجهیزات مشابه تولید داخل با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و رانت موجود در اعطای وام‌های ارزی و حق کمیسیونی که شرکت‌های دولتی در خرید تجهیزات خارجی دریافت می‌کنند مشوقی برای جایگزینی تولیدات وارداتی به جای تولیدات داخل است.

* پورسانت های 10 تا 15 درصدی واردات برای برخی دستگاههای متولی

برخی منابع خبری این روزها از اعطای پورسانت 10 تا 15 درصدی به بعضی دستگاههای متولی در مورد گرفتن استعلام از آنها مبنی بر عدم ساخت داخل یک کالا حکایت دارد و به این ترتیب اعلام می‌شود که کالای مد نظر در داخل تولید نمی‌شود و این مسئله عاملی برای صدور مجوز واردات می شود.

برخی واردکنندگان با اظهار خلاف واقع و دریافت استعلامهای صوری در مورد ساخت داخل بودن یک کالا یا تجهیزات از طریق پرداخت پورسانت به برخی کارشناسان دستگاههای متولی موفق به واردات کالای مشابه تولید داخلی می‌شوند.

در این شرایط نبود یک بانک اطلاعاتی دقیق و به‌روز در وزارت صنعت در مورد کالاها و تجهیزات تولید داخل باعث شده تا نظارت خوبی بر واردات کالا و تجهیزات خارجی وجود نداشته باشد و در نتیجه در موارد زیادی شاهد واردات کالاهای مشابه تولید داخل هستیم.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: اقتصادمقاومتی , نقش دولت , تدوین قوانین اجرایی ,



بازدید : 930
نویسنده : کامران وزیری
یکی از موضوعاتی که در جریان دادگاه مهدی هاشمی آقازاده معروف به آن رسیدگی شد پرونده فساد اقتصادی استات اویل است که به بازخوانی این پرونده و نحوه حضور این شرکت نروژی در ایران پرداختیم.
 
خبرگزاری فارس: بازخوانی یک پرونده نفتی/رشوه ۱۵ میلیون دلاری جونیور در قرارداد استات اویل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس این روزها شاهد نهایی شدن حکم قضایی مهدی هاشمی آقازاده جنجالی هستیم که به دلایل مسائل امنیتی،فساد اقتصادی و رشوه به 25 سال حبس محکوم شده است و براساس یک ماده قضایی قرار است تنها 10 سال از عمر خود را در زندان سپری کند.

اگرچه پرونده قضایی این آقازاده بسیار قطور است،اما یکی از موضوعاتی که در دادگاه به آن رسیدگی شد فساد اقتصادی در قرارداد معروف استات اویل نروژ است که در ادامه به بازخوانی این پرونده و نقش جونیور( مهدی هاشمی) در این پرونده می پردازیم.

شرکت نفتی استات اویل سومین شرکت بزرگ نفتی اروپا است که در تاریخ 14 ژوئیه سال 1972 به عنوان یک شرکت خصوصی با مسئولیت محدود و با مدیریت دولت نروژ تاسیس شد و هم اکنون به فعالیت پیمانکاری در صنعت نفت و گاز جهان می‌پردازد.

این گزارش حاکی است اوایل سال 85 خبری در رسانه های جهان منتشر شد که از پرداخت رشوه 15 میلیون دلاری این شرکت به یکی از مقامات نفتی ایران برای فعالیت در فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی پرده بر می داشت.

براین اساس شرکت استات اویل نروژ از طریق یک موسسه مشاوره نفتی به نام هورتون که مقر آن در لندن قرار دارد، برای دستیابی به قرارداد توسعه فازهای 6،7 و 8 پارس جنوبی در سال های 2002 و 2003 به یکی از مقامات نفتی در ایران رشوه پرداخت کرده است.

* ماجرا چه بود؟

براساس این گزارش ریچارد هابرد رئیس مستعفی هیئت مدیره شرکت استات اویل نروژ در نامه ای که مخاطبش اعضای هیئت مدیره است می نویسد می‌خواهم خلاصه ای از حقایق و وقایعی که قبلا به پلیس اقتصادی اعلام کرده ام به اطلاع اعضاء محترم هیئت مدیره برسانم.

در این اعتراف نامه که در رسانه های جهان نیز منتشر شد آمده است، یکی از اعضای شرکت استات اویل نروژ در نوامبر 2000 به ایران می رود و با مسئولان شرکت ملی نفت ایران دیدار می کند تا برای همکاری با ایرانی ها 7 پروژه را ارزیابی کنند؛ در این شرایط بود که کم کم باب ارتباط آن آقازاده با نفوذ با استات اویل باز شد.

ریچارد هابرد می نویسد، طی سال 2001 در حالی که ارزیابی ها در خصوص 6 یا 7 پروژه پیشنهادی در حال انجام بود، شرکت استات اویل ایران با فردی که از او تحت عنوان جونیور یاد می شد ، تماس برقرار کرد. تا اولین جلسه در دفتر استات اویل برگزار شود.

پس از برگزاری این جلسه و جلسات مشابهی که در ایران برگزار شد، متوجه شدیم که این فرد مشاور وزیر نفت ایران و خانواده وی نیز قدرت و نفوذ زیادی در تجارت نفت و گاز دارد.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , حوادث , اقتصادی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: پرونده استات اویل , فساد آقازاده ها ! ,



بازدید : 933
نویسنده : کامران وزیری
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید براینکه کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است، بیان داشتند: تقویت تولید داخلی ستون فقرات حل مشکلات کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور با تبیین وظایف مسئولان، دستگاهها و عناصر مختلف مرتبط با تولید داخلی و تأکید بر مبارزه واقعی با فساد و قاچاق، خاطرنشان کردند: کلید حل مشکلات اقتصادی مردم و معضلات جامعه کارگری، نه در خارج بلکه در داخل و «تقویت و رونق تولید داخلی» است.

رهبر انقلاب اسلامی، با تبریک میلاد امیرمؤمنان و حضرت جواد الائمه (ع) هدف از دیدار با کارگران را تجلیل از «کار و کارگر» و برجسته تر شدن ارزش کار در ذهن مسئولان و جامعه خواندند و افزودند: بوسه پیامبر بر دست کارگر، یک تعارف نیست بلکه تعلیم است.

ایشان با تجلیل از استحکام، هوشیاری و نجابت جامعه کارگری در مقابل تحریکات مستمر داخل و خارج کشور در سه دهه اخیر، خاطرنشان کردند: مجموعه کارگری با تحمل همه سختی‌ها و مشکلات و تلاش بی‌وقفه در راه پیشرفت کشور، حقاً و انصافاً امتحان خوبی داده است و مسئولان باید این فداکاری و نجابت را با تلاش بیشتر برای حل مسائل کارگران، قدرشناسی کنند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مشکلات موجود در حوزه های کارگری، نظیر اخراج کارگران، بیکاری، تعویق‌ها و مشکلات معیشتی تاکید کردند: این مشکلات با حرف حل نمی‌شود بلکه اقدام و ابتکار می‌طلبد.

ایشان تقویت تولید داخلی را ستون فقرات «حل مشکلات کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی» برشمردند و افزودند: برخی می‌گویند در شرایط تحریم و فشار، رونق تولید داخلی امکان پذیر نیست، بدون شک تحریم‌های ظالمانه در بروز مشکلات تاثیر داشته است اما تحریم‌ و فشار، بدون تردید نمی‌تواند جلوی «تلاش عمومی، سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده» را برای رونق تولید داخلی بگیرد.  

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای اثبات ناتوانی تحریم‌ها در سد کردن تلاش‌های داخلی، به پیشرفت‌های شگرف ایران در زمینه صنایع نظامی، زیست فناوری، سدسازی، نانو، صنایع دانش بنیان، هسته‌ای و دیگر زمینه‌ها اشاره کردند و افزودند: در برخی از این عرصه‌ها، فشارهای تحریمی بسیار بیشتر بوده است اما نتوانسته در مسیر تلاش و پیشرفت نیروهای داخلی مانعی ایجاد کند.

ایشان خاطرنشان کردند: البته اگر تحریم‌ها نبود احتمالاً در برخی از این زمینه ها، پیشرفت بیشتری داشتیم اما این احتمال نیز وجود دارد که در آن صورت، به پول نفت تکیه می کردیم و این پیشرفتها را بدست نمی آوردیم.

حضرت آیت الله خامنه ای، «توجه و تمرکز بر تولید» را علاوه بر حل مشکلات اقتصادی، موجب «احساس عزت و استغنای ملی» برشمردند و افزودند: استحکام ساختار داخلی قدرت از جمله در زمینه اقتصادی، موجب تقویت مذاکره کنندگان پشت میز هر مذاکره ای می شود والا طرف مقابل مدام شرط و شروط می گذارد و حرفهای مفت و بی ربط می زند.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , علمی وفن آوری , بیانات مقام معظم رهبری , اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: هفته کار وکارگر، مقام معظم رهبری ،تبیین مسائل روز جامعه ,



بازدید : 1049
نویسنده : کامران وزیری

نشست خبری روحانی

قم - رئیس جمهور در مورد مذاکرات هسته‌ای گفت: دشمن شمشیری به دست گرفته و در تاریکی این شمشیر را می‌چرخاند. ما مچ دشمن را گرفتیم و می‌خواهیم شمشیر را از دست او بگیریم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح اهداف سفر استانی به قم پرداخت و اظهار کرد: نسبت به مسائل کشور از طرف دولت مطالبی داشتم که خدمت مراجع مطرح کردم و آنها نیز نکاتی مورد نظرشان بود که بیان فرمودند.

وی گفت: من باید از حمایت‌های مراجع تقلید تشکر کنم، نظر آنها از روی دلسوزی برای ارتقای فرهنگ و موازین دین مبین اسلام است و امیدواریم رابطه بین دولت و مراجع و حوزه، رابطه نزدیک و مستمری باشد.

وی ادامه داد: در این سفر چندین دیدار با علما و فضلا و نخبگان حوزه‌های علمیه داشتیم و از نظرات این بزرگان استفاده کردیم و با سه نهاد دیگر حوزه دیدار داشتیم و نظراتی که مورد نظر بود در میان گذاشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به طرح‌هایی که در این سفر تصویب شده اظهار کرد: در مجموع ۳۰ پروژه با ۳۷۹ میلیارد تومان در این سفر مورد تصویب قرار گرفته و همه این پروژه‌ها در سال‌های ۹۴ و ۹۵ تکمیل می‌شود.

افتتاح صحن شرقی حرم مطهر و بهره برداری از آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۵۲ کیلومتر، آغاز ساخت خط ریلی سریع السیر تهران - قم - اصفهان و افتتاح پروژه‌های آبرسانی و تصفیه خانه از نکات مورد اشاره رئیس جمهور در این نشست بود.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , فرهنگی و اجتماعی , اقتصادی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: دولت یازدهم ، سفر به قم ، راهبرد اعتدال ,