<۲۰ ایراد بزرگ برجام از نگاه گزارش کمیسیون ویژه مجلس
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1148
نویسنده : کامران وزیری
حفظ زیرساخت قانونی تحریم‌ها، عدم تناظر میات تعهدات ایران و طرف مقابل، امکان بازرسی از مراکز هسته‌ای کشورمان، تعلیق و نه لغو تحریم‌ها، عدم ضمانت اجرایی برجام و غیره از نقاط ضعف بزرگ برجام است که در گزارش کمیسیون ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
 
خبرگزاری فارس: ۲۰ ایراد بزرگ برجام از نگاه گزارش کمیسیون ویژه مجلس

خبرگزاری فارس ـ حبیب ترکاشوند ـ روز گذشته بالاخره گزارش کمیسیون ویژه برجام مجلس به صحن علنی آمد. گزارشی که حاصل تلاش چهل روزه 15 نماینده منتخب خانه ملت برای بررسی یکی از مهمترین پرونده‌های حقوقی سالیان اخیر نظام اسلامی است.

کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس طی هفته‌های گذشته سعی کرد طی جلسات متعدد، فشرده و در عین حال تخصصی و کارشناسی با حضور تیم‌های فعلی و سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای، مقام‌های مسئول عالی‌رتبه کشوری و لشکری، استادان دانشگاه و کارشناسان مختلف، به بررسی متن نهائی‌شده مذاکرات تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و گروه 1+5 و قطعنامه 2231 بپردازد تا پس از قرائت گزارش کمیسیون در صحن علنی مجلس، نمایندگان مردم بتوانند با نگاهی کارشاسانه‌تر به برجام رای دهند.

در گزارش مشروح کمیسیون ویژه به نقاط مثبت و منفی برجام به طور تفصیلی و مشروح پرداخته شده است. در این گزارش کوتاه برآنیم تا برخی از نقاط اصلی ضعف برجام را با استناد به متن گزارش کمیسیون ویژه در اختیار مخاطبان گرامی خود قرار دهیم توضیح آنکه در گزارش کمیسیون نقاط ضعف برجام بسیار بیشتر از موارد پیش رو است که بدلیل ضرورت اختصار، ایرادات اصلی فقط در این گزارش مورد نظر بوده است.

1ـ تعهدات ایران روشن و صریح اما  تعهدات سایر طرفها پیچیده و دچار آسیب‌های جدی:

«کمیسیون معتقد است صرف‌نظر از بحثهای حقوقی مبنی بر اینکه برجام توافقی حقوقی است یا سیاسی ـ در متن برجام و ضمیمه‌های آن تعهداتی برای طرفین ذکر گردیده به نحوی‌که تعهدات طرف ایرانی روشن و صریح بوده،‌ اقدامات اجرائی آن نیز توسط آژانس بین‌المللی انرژی راستی‌آزمایی می‌گردد اما تعهدات سایر طرفها با توجه به احکام پیچیده مندرج در آن دچار آسیبهای جدی است.»

2. قبول داوطلبانه پروتکل الحاقی قبل از تصویب برجام در مجلس

«کمیسیون برجام، صدور قطعنامه 2231 را قبل از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و یا حداقل رفع موانع قانونی آن در خصوص قبول داوطلبانه پروتکل الحاقی به عنوان یک نقطه ضعف جدی در مسیر مذاکرات هسته‌ای 2 سال گذشته ارزیابی کرده است. دولت اعلام کرده است که به برخی از بخشهای کلیدی این قطعنامه که متزلزل‌کننده حوزه‌های دفاعی و امنیتی است، پای‌بند نخواهد بود که کمیسیون از آن حمایت می‌کند. البته این امر چیزی از بار حقوقی الزامات این قطعنامه برای کشور کم نمی‌کند.» 

3ـ استثناء‌شدن ایران از معاهده NPT برای 15 سال

«کمیسیون این موضوع را که برجام به مدت 15 سال ـ و در برخی موارد بدون هرگونه سقف زمانی ـ جایگزین NPT برای ایران شده و عملاً ایران را از این معاهده استثناء کرده است، به عنوان یک نقطه ضعف جدی برای این توافق در نظر می‌گیرد. این سند در بازه زمانی بسیار طولانی برخی از مهمترین حقوق ملت ایران را محدود کرده و تکالیفی بیش از دیگر اعضای معاهده عدم اشاعه برای آن در نظر می‌گیرد.»

 


:: موضوعات مرتبط: علمی وفن آوری , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: انرژی صلح آمیز هسته ای , توافق برجام , دست اندازی غرب به منافع ایران , تنبیه گام به گام , هوشیاری مجلس , مقاومت دولت! ,



بازدید : 1007
نویسنده : کامران وزیری

امنیت سایبریایران بیشتر از بسیاری از کشورهای دنیا در مرکز هدف حملات سایبری قرار دارد و شواهد نشان می دهد که بسیاری از موارد تهاجم سایبری با هدف حمله به کشورهایی مانند ایران طراحی شده است.

 به گزارش خبرنگار مهر ، اگرچه این موضوع چالشهای فراوانی برای کشور به دنبال داشته اما درنهایت باعث بیداری در عرصه جنگ سایبری شده و برای توسعه این بخش در سیاستهای توسعه ای کشور، اهدافی درنظر گرفته شده است.

روزانه بالغ بر ۱۰هزار سانحه امنیتی سایبری در کشور شناسایی می‌شود؛ اگرچه اغلب این حملات به سرعت خنثی می‌شود، اما رتبه ۱۹ایران در آمادگی امنیت سایبری، نشان می‌دهد تا رسیدن به وضع مطلوب، فاصله بسیار است.

در این زمینه، دستیابی به شبکه ای امن و تامین پدافند سایبری در زیرساختهای کشور در چارچوب سیاستهای کلی نظام دیده شده و علاوه بر تاکیدات برنامه پنجم توسعه که در سند راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات – افتا – گنجانده شده است، در برنامه ششم توسعه نیز به موارد مهمی برای آمادگی امنیت سایبری اشاره شده تا ایران به یکی از قدرتهای سایبری منطقه در حوزه امنیت تبدیل شود.

وضعیت امنیت سایبری ایران از نگاه اهداف بالادستی نظام

سند راهبردی افتا مهمترین سند بالادستی نظام در حوزه امنیت سایبر محسوب می شود که طبق قانون برنامه پنجم توسعه تمامی ارکان کشور موظف به اجرای آن شده اند؛ در این سند الزاماتی در حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات برای دولت و بخش خصوصی متصور شده است.

استقرار نظام مدیریت امنیت اطلاعات – ISMS - در دستگاه های حکومتی، استانداردسازی محصولات امنیتی در حوزه سایبر، راه اندازی مراکزی چون مرکز عملیات امنیت - SOC – و مرکز ماهر - CERT –  از جمله این الزامات است اما آنچه که در آمار مطرح شده از سوی درگاه پایش شاخص های فناوری اطلاعات کشور به چشم می خورد با این اهداف فاصله دارد.

برای مثال بر اساس آمار درگاه پایش شاخصهای فناوری اطلاعات کشور در سند راهبردی افتا، انتظار استقرار ۵۳ درصدی نظام مدیریت امنیت اطلاعات – ISMS – می رود اما تنها ۳۹ درصد این هدف محقق شده است؛ در مورد راه اندازی مرکز عملیات امنیت – SOC – نیز از ۱۰۰ درصد انتظار ۲۰ درصد پروژه محقق شده و پروژه گوهر – گروه واکنش هماهنگ رخدادهای امنیتی – از ۱۰۰ درصد تنها ۳۵ درصد به مرحله عملیاتی رسیده است.

در حوزه استانداردسازی و ارزیابی محصولات امنیتی نیز باوجودی که انتظار می رفت ۲۹ آزمایشگاه ارزیابی محصولات امنیتی در این بخش ایجاد شود، راه‌اندازی تنها ۸ آزمایشگاه در این زمینه محقق شده است.

امنیت سایبری

 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , علمی وفن آوری , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: اینترنت , فضای مجازی , حملات سایبری , ضرورت تدوین طرح جامع مقابله با حملات سایبری ,



بازدید : 952
نویسنده : کامران وزیری

سردار جلالیرئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: هنگام نگاه به گوشی‌های هوشمند عکس قرنیه چشم توسط گوشی ذخیره شده، امکان شناسایی فرد توسط قرنیه چشم ممکن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در رابطه با نفوذ و دسترسی به اطلاعات کاربران گوشی‌های هوشمند گفت: در فضای مجازی رویکرد جهانی و تکنولوژی طوری راه اندازی شده که اطلاعات به سرمایه و دارایی تبدیل شده است، خیلی از کشورها خودشان را صاحب آن دارایی دانسته و با آن معامله می کنند.

وی افزود: مثلا مجموعه ای مثل واتس‌آپ که ظاهرا همه خدماتش رایگان است بعد از گذشت ۳ سال از تاسیس ارزش چندین میلیاردی پیدا کرده و توسط گوگل خریداری می شود. علی القاعده بازار دانش اطلاعات وجود دارد و اطلاعات جمع آوری شده دارای ارزش است.

جلالی در ادامه گفت: گوشی های هوشمند طیف عمده ای از اطلاعات ما را دریافت می کنند که بعد دیگر صاحب آن اطلاعات نیستیم. همانطور که شاید خیلی‌ها از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند، اولین چیزی که وارد می کنند اثر انگشت است، اثر انگشت فرد توسط گوشی دریافت می شود. اگر ID و Password شما در جایی لو برود می شود آن را عوض کرد ولی اثر انگشت را نمی توان عوض کرد.

وی تاکید کرد: دوم اینکه هر نرم افزاری را که بخواهید روی گوشی های هوشمند نصب کنید یک لیست از اجازه ها(Agreements) را می خواهد که معمولا کسی آن را نمی خواند؛ همه شماره تلفن ها، پیامک ها، ارتباطات بانکی و عکس ها را درخواست می کند که بدون توجه قبول (accept) می کنند، نرم افزار هم تمام اطلاعات دریافتی را در یک دیتا سنتر که این روزها بیشتر به صورت ابر و cloud computing است، ذخیره می کند.

 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , علمی وفن آوری , امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: فناوری های پیشرفته , آسیب های امنیتی , پدافند غبرعامل ,



بازدید : 1133
نویسنده : کامران وزیری

مذاکرات وینترجمه فارسی خلاصه متن اصلی برنامه جامع اقدام مشترک منتشر شد. گفتنی است متن انگلیسی مبنای عمل خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن توافق به شرح زیر است:

مقدمه و مفاد عمومي

جمهوري اسلامي ايران و گروه ۱+۵ (چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگليس و ايالات متحده، و نماينده عالي اتحاديه اروپايي در امور خارجی و سیاست امنیتی)، در مورد اين برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تصميم گيري نمودند. اين برجام بازتاب یک فرآیند گام به گام بوده و مشتمل بر تکاليف متقابل به نحو مندرج در اين سند و پيوست هاي آن است که قرار است توسط شوراي امنيت مورد تاييد قرار گیرد.

اجراي کامل اين برجام موجب حصول اطمينان از ماهيت صرفا صلح آميز برنامه هسته اي ايران خواهد شد.

ايران مجددا تائيد مي‌کند که هيچگاه و تحت هيچ شرايطي در پي سلاح هاي هسته اي، توليد و يا به دست آوردن آنها نخواهد بود.

اجراي موفقيت آميز اين برجام ايران را قادر خواهد ساخت تا به طور کامل حق خود بر انرژي هسته اي جهت مقاصد صلح آميز را طبق مواد ذيربط معاهده عدم اشاعه هسته اي و همسو با تعهداتش در آن سند استيفاء نمايد و در نتيجه با برنامه هسته اي ايران همچون برنامه هر دولت ديگر غير دارنده سلاح هاي هسته اي عضو معاهده عدم اشاعه رفتار خواهد شد.

اين برجام موجب لغو جامع کليه تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و همچنين تحريم هاي چندجانبه و ملي مرتبط با برنامه هسته اي ايران و نيز شامل گام هايي براي ايجاد دسترسي در حوزه هاي تجارت، فناوري، مالي، و انرژي خواهد شد.

گروه ۱+۵ و ايران مجددا بر تعهد خود نسبت به اهداف و اصول ملل متحد به نحو مندرج در منشور سازمان ملل متحد تاکيد مي نمايند.

گروه ۱+۵ و ايران اذعان مي‌کنند که معاهده عدم اشاعه هسته اي کماکان مبناي اساسي رژيم عدم اشاعه هسته اي و رکن بنيادين پيگيري خلع سلاح هسته اي و استفاده هاي صلح آميز از انرژي هسته‏‌اي مي باشد.

گروه ۱+۵ و ايران بر عهده مي گيرند که اين برجام را با حسن نيت و در فضايي سازنده، بر مبناي احترام متقابل اجرا نمايند، و از هرگونه اقدام مغاير با نص، روح و هدف اين برجام خودداري نمايند. گروه ۱+۵ از تحميل الزامات مقرراتي و آئين نامه اي تبعيض آميز، به جايگزيني تحريم ها و اقدامات محدوديت سازي که مشمول اين برجام مي شوند، خودداري خواهند ورزيد. اين برجام بر پايه اجراي برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) که در تاريخ ۳ آذرماه ۱۳۹۲ در ژنو مورد توافق قرار گرفت، استوار مي گردد.    

کميسيون مشترکي متشکل از گروه ۱+۵ و ايران به منظور نظارت بر اجراي اين برجام تشکيل خواهد شد و وظايف پيش بيني شده در اين برجام را ايفا خواهد نمود. کميسيون مشترک به موضوعات ناشي از اجراي اين برجام رسيدگي نموده و مطابق با مفادي که در پيوست مربوطه شرح داده شده است، عمل خواهد کرد.

از آژانس بین‏‌المللی انرژي اتمي خواسته خواهد شد تا نسبت به اقدامات داوطلبانه مرتبط با هسته اي به نحو مورد توافق در اين برجام، نظارت و راستي آزمايي نمايد. از آژانس درخواست خواهد شد که به طور منظم به شوراي حکام، و آنگونه که در این برجام مقرر شده است به شوراي امنيت اطلاع رساني نمايد. کليه قواعد و مقررات مربوطه‏ به آژانس در خصوص حفاظت از اطلاعات توسط کليه طرف‏هاي دخیل به طور کامل رعايت خواهد شد.

کليه مفاد و اقدامات مندرج در اين برجام صرفاً براي اجراي آن بين گروه ۱+۵ و ايران مي باشد و نمي‏‌بايست به منزله‏ ايجاد رویه براي هيچ دولت ديگری، يا براي اصول بنيادين حقوق بين الملل و حقوق و تعهدات وفق معاهده‏ عدم اشاعه هسته اي و سایر اسناد مربوطه، و همچنين اصول و رويه‏‌اي شناخته‏ شده‏ بین المللی تلقي گردد.

به جزئيات فني اجراي اين برجام در پيوست هاي اين سند پرداخته مي شود.

اتحاديه اروپايي، کشورهاي گروه ۱+۵ و ايران در چارچوب اين برجام، به نحو مقتضي در زمينه مصارف صلح آميز انرژي هسته‏‌اي همکاري کرده و در طرح هاي مربوط به همکاري هاي هسته اي صلح آميز که مشترکا توسط طرفين تعيين مي شوند، از جمله از طريق مشارکت آژانس، تعامل خواهند نمود.

گروه ۱+۵ پيش‏نويس قطع‌نامه‏‌ تاييدکننده‏ اين برجام را براي تصويب به شوراي امنيت ارائه خواهد کرد که تاکید می نماید که انعقاد این برجام نشانگر یک دگرگونی بنیادین در بررسی این موضوع توسط شورای امنیت بوده و تمایل شورا برای برقراری یک رابطه جدید با ایران را اعلام می نماید. اين قطعنامه شوراي امنيت، همچنين لغو تمامي مفاد وضع شده وفق قطعنامه هاي قبلي شوراي امنيت از روز اجرا؛ ایجاد برخی محدودیت های خاص؛ و خاتمه بررسی موضوع هسته ای ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل ۱۰ سال پس از روز توافق برجام را مقرر خواهد نمود.

مفاد پيش بيني شده در اين برجام براي دوره هاي زماني مربوطه به شرحي که خواهد آمد و جزئيات آن در پيوست ها ذکر شده است، اجرا خواهد شد.

گروه ۱+۵ و ايران هر دو سال يک بار، يا در صورت نياز زودتر، به منظور بازنگری و ارزيابي پيشرفت صورت گرفته، و اتخاذ تصمیمات مقتضی با اجماع، در سطح وزير دیدار خواهند نمود.

ايران و گروه ۱+۵ اقدامات داوطلبانه زير را در چارچوب زماني که جزئيات آن در اين برجام و پيوست هاي آن تشريح گرديده است، اتخاذ خواهند نمود:


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , علمی وفن آوری , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران مقتدر , انرژی صلح آمیز هسته ای , متن توافق هسته ای وین ,



بازدید : 1002
نویسنده : کامران وزیری
یک شبکه آمریکایی در گزارشی به نقل از یک منبع مطلع از مذاکرات هسته‌ای نوشت که در صورت حصول توافق نهایی، رفع تحریمها اعلام می‌شود اما اجرای آن به اجرای تعهدات ایران موکول می‌شود.
 
خبرگزاری فارس: سی‌ان‌ان: رفع تحریم‌ها اعلام می‌شود، اما اجرای آن به بعد از اجرای تعهدات آن موکول می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری سی‌ان‌ان روز شنبه در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، مدعی شده است که در صورت حصول توافق هسته‌ای، برداشته شدن تحریم‌ها اعلام می‌شود، اما اجرای آن به بعد از اجرای تعهدات ایران موکول می‌شود.

در حالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک از رسیدن ایران و گروه ۵+۱ به توافق مقدماتی درباره رفع تحریمها خبر داده(+)، یک شبکه آمریکایی از منوط بودن رفع تحریمها به اجرای تعهدات تهران خبر داده است.

سی‌ان‌ان در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ به نقل از یک منبع که مستقیما با مذاکرات درگیر است، مدعی شد: «طرفها در موقع امضای توافق اعلام خواهند کرد که تحریمها رفع خواهند شد تا به ایران اجازه دهند در کشور خود ادعا کنند آنها رفع فوری تحریمها را بدست آوردند».

در ادامه ادعای این شبکه آمریکایی آمده است: «تحریمها فقط به مروز زمان و موقعی که ایران به تعهدات مختلفش عمل کند برداشته خواهند شد و این موضوع به غرب اجازه می‌دهد تا همچنان بر تعهدش مبنی بر رفع مشروط تحریم‌ها باقی بماند».

این ادعا در حالی مطرح شده که تهران همواره بر رفع تحریمها تاکید داشته و در همنی ارتباط خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارش داد که که تیم مذاکره ایران به ۵+۱ تاکید کرده که مخالف رفع تدریجی تحریم‌ها است و اینکه همه تحریمها باید فورا پس از امضا توافق رفع شوند.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , علمی وفن آوری , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران مقتدر , انرژی صلح آمیز هسته ای ,



بازدید : 974
نویسنده : کامران وزیری
عضو ارشد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران گفت: تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با موضوع هسته ای علیه کشورمان از روز اجرای توافق لغو خواهد شد.
 
خبرگزاری فارس: عراقچی: توافق خوب را فدای زمان نمی‌کنیم/ تحریم‌ها از روز اجرای توافق لغو می‌شود/ حل اختلافات کلیدی با حضور وزرا/کسی طالب تمدید نیست

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران گفت: تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با موضوع هسته ای علیه کشورمان از روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

عراقچی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به نزدیک شدن به 10 تیر پایان ضرب الاجل هفت ماهه توافق ژنو افزود: ما امشب به محل مذاکرات می‌رویم تا 10 تیر در آنجا مستقر می‌شویم تا بتوانیم آخرین کارها را انجام دهیم و به قول معروف پرانتزهای داخل متن را که حاکی از اختلاف است، کاهش دهیم. 

وی گفت: احتمالاً تعدادی از اختلافات که مقداری کلیدی و اساسی‌تر است، برای روزهای آخر می‌ماند تا وزرا ملحق شوند و در سطح آنان تصمیم گیری شود. 

عراقچی افزود: ما 10 تیر را برای پایان مذاکرات در نظر گرفته‌ایم، اما این طور نیست که توافقی خوب و مطلوب را فدای این تاریخ کنیم اگر لازم باشد ممکن است چند روزی فراتر برود یا زودتر تمام شود اینها به نظر ما اصل قضیه نیست. 

وی تأکید کرد: ما به تاریخ مشخصی پایبند نیستیم و یک تاریخ مشخص برای ما مقدس نیست، آنچه برای ما ارزش دارد توافقی مطلوب است که حقوق ملت ایران در آن رعایت و خواسته‌های ما در آن تأمین شود اگر لازم باشد که بیشتر بمانیم این کار را حتماً خواهیم کرد. 

معاون وزیر امور خارجه گفت: در دور گذشته که در وین بودیم پیشرفت نسبتاً خوب اما آهسته داشتیم این مسیر ادامه دارد تا به سرانجام برسیم تا اگر بشود اختلافات را نهایتاً حل و فصل کنیم و به آنچه مطلوب ماست برسیم. 

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌های اقتصادی علیه ما در روز توافق احتمالی لغو خواهد شد یا گام به گام خواهد بود؟ اظهار داشت: ما در روزی که توافق صورت گیرد فرض کنیم دهم،‌ یازدهم یا دوازدهم تیر، آن روز توافق اجرایی هم نمی‌شود، یعنی توافق به دست می‌آید و ممکن است اعلام هم بشود که توافق شده است، اما همان روز اجرا نمی‌شود. 

وی گفت: علت این است که برخی مراحل فنی و حقوقی باید طی شود و مجالس و پارلمان‌های کشورهای طرف مذاکره اعم از کنگره آمریکا، سازمان‌های اروپایی و مجلس شورای اسلامی ممکن است بخواهند مروری بر توافق داشته باشند. 

عراقچی افزود: طبعاً این در اختیار نمایندگان مردم است و پس از اینکه این مرورها انجام شد باید مقدمات فنی از هر دو طرف صورت بگیرد و پس از طی این مقدمات به روزی برسیم که آماده اجرای توافق شویم. 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: در روز اجرای توافق تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ما همگی رفع خواهد شد یعنی روزی که توافق اجرا شود همان روز اعلام خواهد شد که همه تحریم‌های اقتصادی و مالی در همه حوزه‌هایی که در چارچوب هسته‌ای علیه ما وضع شده است، لغو خواهد شد. 

وی تحریم‌های نفتی، گاز، پتروشیمی، بانکی، مالی، بیمه،‌ کشتیرانی، طلا و ریال را بخشی از فهرست‌های تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برشمرد که در روز اجرای توافق لغو خواهد شد. 

عراقچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تا زمانی که تحریم‌ها علیه ما لغو نشده است ما هم تعهداتمان را اجرا نخواهیم کرد؟ تأکید کرد: حتماً‌ همین طور است، ما هم تعهداتمان را تا آن زمان اجرا نخواهیم کرد، مگر مقدماتی که از نظر فنی برای اجرا شدن لازم باشد. 

وی گفت: اینجا مشکلی به نام همزمانی وجود دارد که کماکان در حال بررسی آن هستیم و یکی از پرانتزهای بسیار مهمی که هنوز باز مانده همین نکته‌ای است که آنچه از ترتیبات یا مقدمات فنی باید آماده سازی کنیم در مقایسه با مقدماتی که آنان باید فراهم کنند، مقداری زمان بیشتر می‌برد. 

عراقچی افزود: اینکه چگونه می‌توان این دو را با هم همزمان کرد در حال بررسی است؛ پیشنهادها و ایده‌هایی وجود دارد و فکر می‌کنم که نهایتاً راه‌حل‌هایی که اطمینان بخش باشد برای هر دو طرف در این خصوص یافت شود تا اینگونه وقتی به روز اجرای توافق رسیدیم همه چیز در روالی معقول اجرا شود. 

 


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , علمی وفن آوری , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران مقتدر , انرژی صلح آمیز هسته ای , اظهارات عراقچی ,



بازدید : 1096
نویسنده : کامران وزیری

عراقچیعضو ارشد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشورمان، دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خوب و مفید ارزیابی و تأکیدکرد: در بحث دسترسی‌ها، چیزی فراتر از پروتکل الحاقی مطرح نیست.

 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدعباس عراقچی پس از دیدار با یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما در وین، در پاسخ به این سؤال که آمانو به ‌تازگی موضوع درخواست دسترسی به تأسیسات نظامی ایران را پس از توافق هسته‌ای مطرح کرده است، نظر شما در این باره چیست، گفت: من امروز ملاقات بسیار خوب و مفیدی با ایشان داشتم، این موضوع هم مطرح شد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: آنچه به هر حال در مذاکرات مطرح است و آمانو هم در همان چارچوب صحبت کرده، دسترسی‌هایی است که در چارچوب پروتکل الحاقی داده می‌شود و چیزی فراتر از آنچه آژانس با بقیه کشورها اجرا می‌کند، مد نظر نبوده و نیست.

وی اضافه کرد: دسترسی به مراکز غیرهسته‌ای که شامل مراکز نظامی هم می‌تواند باشد، طبق پروتکل الحاقی شرایط خاص خودش را دارد و در حقیقت، برای نمونه‌برداری‌های محیطی در یک دسترسی مدیریت شده است و این با آنچه در یک بازرسی یا بازدید از مراکز نظامی یا بازدید از یک مرکزی در ذهنمان هست که بیشتر یک مشاهده میدانی است، کاملا تفاوت دارد.

عراقچی ادامه داد: بنابراین در چارچوب پروتکل الحاقی، موضوع دسترسی‌ها مطرح است؛ نه بیشتر از آن.

این عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این سؤال که پس از نشست‌هایی که از روز سه‌شنبه در وین جریان دارد و امروز هم آمریکایی‌ها به این مذاکرات پیوسته‌اند، تا چه اندازه کار انجام شده است و آیا این احتمال وجود دارد که تا فردا جمعه، پیش‌نویس نگارش متن نهایی تمام شود؟ گفت: خیر، به این زودی تمام نمی‌شود و کار بسیار سختی است؛ اختلافات هم در موارد جزئی و هم در موارد یک مقدار کلی‌تر زیاد است.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم که ما یک تا دو هفته دیگر حتما باید ادامه بدهیم تا بتوانیم به یک متن واحد و به پیش‌نویسی برسیم که میزان اختلافات در آن حداقل باشد و بعد در جلسه وزیران نهایی شود؛ هنوز کار داریم تا به آنجا برسیم، ولی تلاش خودمان را انجام می‌دهیم، سرعت پیشرفت به‌دلیل سختی کار کم است، اما با یک روال مستمر ادامه دارد.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , علمی وفن آوری , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران , انرژی صلح آمیز هسته ای , مذاکرات 1+5 ,



بازدید : 1341
نویسنده : کامران وزیری

دور نخست مذاکرات معاونان وزیر خارجه ایران و معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پنج ساعت پایان یافت.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دومین دور مذاکرات ایران و ۱+5 به منظور نگارش متن توافق جامع هسته ای از صبح روز پنجشنبه به وقت محلی در نیویورک و در حاشیه نهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی آغاز شد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی به همراه هلگا اشمید معاونان ظریف و موگرینی در نشست صبح به ادامه گفت و گوها بر سر چگونگی نگارش و رسیدن به تفاهم بر سر برخی جزییات در حدود پنج ساعت پرداختند.

قرار است پس از استراحت و برخی مشورت های داخلی دو طرف مذاکرات را ساعت ۱۷ عصر به وقت نیویورک از سر گیرند.

یک دیپلمات ایرانی در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه نگارش متن توافق از مذاکرات نیویورک که پنجشنبه آغاز شد، به طور رسمی کلید خورده است با بیان اینکه "نگارش متن از امروز آغاز شد" به خبرنگار ایسنا گفت: نگارش متن به صورت مشترک با استفاده از متن قبلی که در مذاکرات وین (سوم آذر ۱۳۹۳) به دست آمده بود و همچنین نظرات جدید طرفین از این دور مذاکرات آغاز شده است.

وی همچنین گفت که زمان پایان این دور از مذاکرات هنوز مشخص نیست و بعد از پایان این دور، زمان دور بعدی مشخص می شود.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , علمی وفن آوری , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران، 1+5 ،نیویورک، نگارش متن توافق مذاکرات هسته ای ,



بازدید : 941
نویسنده : کامران وزیری
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید براینکه کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است، بیان داشتند: تقویت تولید داخلی ستون فقرات حل مشکلات کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور با تبیین وظایف مسئولان، دستگاهها و عناصر مختلف مرتبط با تولید داخلی و تأکید بر مبارزه واقعی با فساد و قاچاق، خاطرنشان کردند: کلید حل مشکلات اقتصادی مردم و معضلات جامعه کارگری، نه در خارج بلکه در داخل و «تقویت و رونق تولید داخلی» است.

رهبر انقلاب اسلامی، با تبریک میلاد امیرمؤمنان و حضرت جواد الائمه (ع) هدف از دیدار با کارگران را تجلیل از «کار و کارگر» و برجسته تر شدن ارزش کار در ذهن مسئولان و جامعه خواندند و افزودند: بوسه پیامبر بر دست کارگر، یک تعارف نیست بلکه تعلیم است.

ایشان با تجلیل از استحکام، هوشیاری و نجابت جامعه کارگری در مقابل تحریکات مستمر داخل و خارج کشور در سه دهه اخیر، خاطرنشان کردند: مجموعه کارگری با تحمل همه سختی‌ها و مشکلات و تلاش بی‌وقفه در راه پیشرفت کشور، حقاً و انصافاً امتحان خوبی داده است و مسئولان باید این فداکاری و نجابت را با تلاش بیشتر برای حل مسائل کارگران، قدرشناسی کنند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مشکلات موجود در حوزه های کارگری، نظیر اخراج کارگران، بیکاری، تعویق‌ها و مشکلات معیشتی تاکید کردند: این مشکلات با حرف حل نمی‌شود بلکه اقدام و ابتکار می‌طلبد.

ایشان تقویت تولید داخلی را ستون فقرات «حل مشکلات کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی» برشمردند و افزودند: برخی می‌گویند در شرایط تحریم و فشار، رونق تولید داخلی امکان پذیر نیست، بدون شک تحریم‌های ظالمانه در بروز مشکلات تاثیر داشته است اما تحریم‌ و فشار، بدون تردید نمی‌تواند جلوی «تلاش عمومی، سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده» را برای رونق تولید داخلی بگیرد.  

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای اثبات ناتوانی تحریم‌ها در سد کردن تلاش‌های داخلی، به پیشرفت‌های شگرف ایران در زمینه صنایع نظامی، زیست فناوری، سدسازی، نانو، صنایع دانش بنیان، هسته‌ای و دیگر زمینه‌ها اشاره کردند و افزودند: در برخی از این عرصه‌ها، فشارهای تحریمی بسیار بیشتر بوده است اما نتوانسته در مسیر تلاش و پیشرفت نیروهای داخلی مانعی ایجاد کند.

ایشان خاطرنشان کردند: البته اگر تحریم‌ها نبود احتمالاً در برخی از این زمینه ها، پیشرفت بیشتری داشتیم اما این احتمال نیز وجود دارد که در آن صورت، به پول نفت تکیه می کردیم و این پیشرفتها را بدست نمی آوردیم.

حضرت آیت الله خامنه ای، «توجه و تمرکز بر تولید» را علاوه بر حل مشکلات اقتصادی، موجب «احساس عزت و استغنای ملی» برشمردند و افزودند: استحکام ساختار داخلی قدرت از جمله در زمینه اقتصادی، موجب تقویت مذاکره کنندگان پشت میز هر مذاکره ای می شود والا طرف مقابل مدام شرط و شروط می گذارد و حرفهای مفت و بی ربط می زند.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , علمی وفن آوری , بیانات مقام معظم رهبری , اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: هفته کار وکارگر، مقام معظم رهبری ،تبیین مسائل روز جامعه ,



بازدید : 1030
نویسنده : کامران وزیری

یک مقام پیشین سازمان انرژی اتمی ایران گفت: وزارت خارجه به اشتباه همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد مذاکرات گذاشته است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فریدون عباسی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران که عصر یک‌شنبه در نشست دانشگاه شاهد با عنوان «دیپلماسی باید ظریف باشد»‎ حضور پیدا کرده بود در بخشی از سخنانش با بیان این که در موضوع هسته‌ای نباید افراط و تفریط داشته باشیم افزود: هسته‌ای را نباید آن قدر بزرگ کنیم و بالا ببریم و نه آن قدر پایین بیاوریم که بگوییم کثیف است.

او با بیان این که ما باید به فکر نسل آینده‌مان نیز باشیم ادامه داد: هسته‌ای مثل پزشکی نیاز جامعه است ولی تاکید بر این دارم که نباید با هیچ موضوعی به صورت افراط و تفریط برخورد کنیم که مساله هسته‌ای نیز شامل این امر می‌شود.

عباسی در این نشست که از سوی انجمن اسلامی دانشکده علوم پایه دانشگاه شاهد برگزار شده بود ، با تاکید بر این که در حال حاضر ما باید فضا را دریابیم ،اظهار کرد: فضا یک محیط پرتویی است و اگر می‌خواهیم در موضوع فضا کار کنیم نیاز داریم که بر روی زمین انرژی هسته‌ای داشته باشیم.


:: موضوعات مرتبط: علمی وفن آوری , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: انرژی صلح آمیز هسته ای , دکتر عباسی , دقت نظر در دیپلماسی هسته ای! ,